*Αποστολή σε 2-4 εργάσιμες μέρες
Τιμή Λεμόνι: 18,12 €
Εκδοχές του νόμου
Κant, Sade, Kafka
Συγγραφή: · Μυρτώ Ρήγου
Έκδοση: Μάιος 2011 από "Πλέθρον"
Σελ.:476 (21χ14), Μαλακό εξώφυλλο, ISBN: 960-348-219-6
Θέμα: "Φιλοσοφία - Λόγοι, δοκίμια, διαλέξεις" "Φιλοσοφία - Ερμηνεία και κριτική"
Αναλύοντας τις εκδοχές του νόμου, δηλαδή τη σχάση και τις αντινομίες του, η εργασία αυτή αναφέρεται σε τρεις πρωταγωνιστές του νόμου: τον Kant, τον Sade και τον Kafka.
Ο Kant εισάγει την έννοια του νόμου ως καθαρή μορφή και την έννοια της ηθικότητας ως ιδιότητα του έλλογου όντος να ενεργεί χάριν των νόμων. Όταν συγκροτεί τον νόμο, η καντιανή φιλοσοφία δεν περιορίζεται στη φύση της ηθικής αλλά στην καθολικότητα του νόμου.
Ο Sade εισέρχεται με το έργο του -αυτήν την "ανοσιουργό φιλοσοφία", όπως χαρακτηρίζεται η ιδιότυπη λογοτεχνία του- στη σφαίρα του νόμου, εισάγοντας μια θεμελιακή αντινομία: ο νόμος εγκαθιδρύει την κατάλυση των κανόνων του Λόγου μέσω του ίδιου του κανονιστικού Λόγου.
Ο Kafka παρωδεί με το έργο του τον νόμο και αναδεικνύει τις εκδοχές του: πρώτα στη "Δίκη", συνδέοντας, όπως ο Kant, τον νόμο με τη μορφή της επιθυμίας και ύστερα στη νουβέλα του "Στη σωφρονιστική αποικία", συναρτώντας, όπως ο Sade, τον νόμο με την απόλαυση.
Οπότε, οι εκδοχές του νόμου στη νεωτερικότητα ανακύπτουν σε τρεις τουλάχιστον περιπτώσεις:
- όταν ο νόμος θεμελιώνεται στον εαυτό του (καντιανός φορμαλισμός).
- όταν ο νόμος υπάγεται στη φύση, η οποία, προσηλωμένη στο κακό, ορίζει μια διεστραμμένη ανθρώπινη συμπεριφορά (σαδική ωμότητα).
- όταν ο νόμος αποσυναρμολογείται και καθίσταται προφανής η τυχαιότητα της συναρμογής του (καφκική ειρωνεία).
(2021) Πολιτισμός, Πλέθρον
(2021) Πολιτισμός, Πλέθρον
(2013) Η Αφροδίτη με τη γούνα. Η τερατώδης πλευρά, Εκδόσεις Πατάκη
(2010) Εξουσία και κοινωνία, Εκδόσεις Καστανιώτη
(2009) Ο αναγνώστης Άμλετ, Πλέθρον
(1999) Μπροστά στην τηλεόραση, Πλέθρον
(1998) Η κατασκευή της πραγματικότητας και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, Αλεξάνδρεια
(1995) Η ετερότητα του άλλου, Πλέθρον
(1990) Ο θάνατος στη νεωτερικότητα, Πλέθρον