
Εξαντλημένο και χωρίς δυνατότητα παραγγελίας στον εκδότη
Βλέπω το σημερινό κόσμο
Συγγραφή: ·Δημήτριος Παντερμαλής
Δημήτριος Παντερμαλής
Σταυρούλα Πολυχρονοπούλου
Η Σταυρούλα Πολυχρονοπούλου είναι καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Γιάννης Τσιάντης
Ο Γιάννης Τσιάντης είναι αναπληρωτής καθηγητής παιδοψυχιατρικής, διευθυντής της παιδοψυχιατρικής κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών στο νοσοκομείο Παίδων "Αγία Σοφία", πρόεδρος και ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Ψυχαναλυτικής Ψυχοθεραπείας Παιδιού και Εφήβου και πρόεδρος του τμήματος ψυχοθεραπείας της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Παιδικής και Εφηβικής Ψυχιατρικής. Τα τρέχοντα ερευνητικά ενδιαφέροντά του είναι η πρόληψη και προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας των βρεφών και νηπίων μέσω των υπηρεσιών της πρωτοβάθμιας περίθαλψης και η εκτίμηση της αποτελεσματικότητας της ψυχαναλυτικής ψυχοθεραπείας.
Τζένη Κρεμαστινού
Η Τζένη Κρεμαστινού είναι καθηγήτρια και επιστημονικός συνεργάτης στον Τομέα Δημόσιας και Διοικητικής Υγιεινής της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας.
Χριστίνα Παπανικολάου

Η Χριστίνα Παπανικολάου γεννήθηκε το 1952, είναι βιοπαθολόγος, ενώ έχει διατελέσει πρόεδρος της ΕΙΝΑΠ, γενική γραμματέας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης, πρόεδρος του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων, μέλος του Δ.Σ. του Θριασίου.
Αντωνία Τριχοπούλου
Μάνος Κοντολέων

Γεννήθηκε στην Aθήνα το 1946 από γονείς που κατάγονταν απ' τη Σμύρνη. Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Aθηνών, αλλά ασχολείται με τη λογοτεχνία από τα παιδικά του χρόνια δημοσιεύοντας κείμενα του στο περιοδικό "Διάπλαση των Παίδων". Tην πρώτη του εμφάνιση στα Γράμματα την κάνει το 1969 συμμετέχοντας σε ανθολογία νέων πεζογράφων και μετά από δέκα χρόνια κυκλοφορεί το πρώτο του βιβλίο. O Mάνος Kοντολέων ασχολείται με όλα τα είδη του πεζού λόγου: μυθιστόρημα, νουβέλα, διήγημα, παραμύθι και δοκίμιο. Eίναι ταχτικός συνεργάτης διαφόρων περιοδικών και εφημερίδων (Aυγή, Bήμα, Διαβάζω, Tραμ, Πόρφυρας, Λέξη κ.ά) όπου και δημοσιεύει κριτικές, άρθρα και λογοτεχνικά κείμενα. Είναι μέλος συντακτικής επιτροπής του περιοδικού "Διαδρομές στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους". Γράφει σενάρια τηλεοπτικών προγραμμάτων για παιδία με θέματα γύρω από το βιβλίο και κάνει πολύ συχνά ομιλίες για τα προβλήματα και τους στόχους της Λογοτεχνίας για παιδία και νέους. Bιβλία του έχουν κατά καιρούς βραβευθεί από την Eταιρία Eλλήνων Λογοτεχνών και από τον Kύκλο του Eλληνικού Παιδικού Bιβλίου. Kείμενα του (διηγήματα και άρθρα) περιλαμβάνονται σε διάφορες ανθολογίες πεζογραφίας και δοκιμίου. O Mάνος Kοντολέων ζει στην Aθήνα μαζί με τη γυναίκα του και τα δυο παιδιά τους.
Αντώνης Σαμαράκης

ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ (1919-2003). Ο Αντώνης Σαμαράκης του Ευριπίδη και της Ανδριανής γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου σπούδασε νομικά (1937-1941). Από το 1935 ως το 1963 εργάστηκε στο Υπουργείο Εργασίας, θέση από την οποία παραιτήθηκε με την επιβολή της δικτατορίας του Μεταξά και στην οποία επέστρεψε το 1945. Συμμετείχε ως εκπρόσωπος της χώρας μας σε διεθνείς συναντήσεις για θέματα εργασιακά και μεταναστευτικά. Το 1963 παντρεύτηκε την Ελένη Κουρεμπανά. Την περίοδο 1968-1969 ηγήθηκε αποστολής εμπειρογνωμοσύνης στις χώρες της Αφρικής μετά από ανάθεση της Διεθνούς Ομάδας Εργασίας. Ως εκπρόσωπος της Ουνέσκο ταξίδεψε στην Αιθιοπία και δραστηριοποιήθηκε με άρθρα του για τη διεθνή κινητοποίηση υπέρ της επίλυσης των προβλημάτων των κατοίκων της χώρας. Στη λογοτεχνία πρωτοεμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ως ποιητής από τις στήλες των περιοδικών "Παιδικός κόσμος" και "Διάπλασις των Παίδων". Ακολούθησαν δημοσιεύσεις του στις σελίδες της "Νέας Εστίας" και άλλων περιοδικών, όπως το "Ξεκίνημα", και τα "Νεοελληνικά Γράμματα". Συνεργάστηκε επίσης με το περιοδικό "Ακτίνες" μετά τον πόλεμο του 1940. Το 1954 εκδόθηκε η πρώτη του συλλογή διηγημάτων με τίτλο Ζητείται ελπίς. Ακολούθησαν πέντε ακόμη βιβλία του, τα οποία γνώρισαν πολλές επανεκδόσεις και μεταφράσεις σε ξένες γλώσσες. Τιμήθηκε με το κρατικό βραβείο διηγήματος (1962 για το "Αρνούμαι"), το Βραβείο των Δώδεκα - Έπαθλο Κώστα Ουράνη (1966 για "Το λάθος"), το Μέγα Βραβείο Αστυνομικής Λογοτεχνίας στη Γαλλία (1970 για "Το λάθος"). Τιμήθηκε επίσης για τη συνολική προσφορά του από τη διοργάνωση Europalia (1982) και με το Σταυρό του Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών (1995). Μετά τη μεταπολίτευση δημοσίευσε κείμενα κοινωνικού και πολιτικού περιεχομένου στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο. Διηγήματά του έγιναν σενάρια για κινηματογραφικές ταινίες. Ταινία έγινε επίσης "Το λάθος" από τον Peter Fleischmann. Η πεζογραφία του Αντώνη Σαμαράκη τοποθετείται στο χώρο της κοινωνικής καταγγελίας. Μέσα από τα έργα του προβάλλει έντονη η αγωνία για την πορεία του σύγχρονου κόσμου, η κοινωνική συνείδηση και η ανθρωπιστική κοσμοθεωρία του συγγραφέα. Η γλώσσα του είναι απλή, χωρίς επιτηδευμένο ύφος, ξεχωρίζει κυρίως για την πυκνότητα των νοημάτων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν η ευρηματικότητα στην εξέλιξη και το τέλος της δράσης και η συχνή χρήση οπτικής χρήσης του λόγου (κείμενα δακτυλογραφημένα, σκίτσα, κ.α.). Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του Αντώνη Σαμαράκη βλ. Δασκαλόπουλος Δημήτρης "Αντώνης Σαμαράκης", στο "Η μεταπολεμική πεζογραφία · Από τον πόλεμο του ’40 ως τη δικτατορία του ‘67", Ζ΄, σ.54-99. Αθήνα, Σοκόλης, 1988, Ζήρας Αλεξ., "Σαμαράκης Αντώνης", "Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό", 9α. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1988 και Παππάς Γιάννης Η., Σκιαθάς Αντώνης Δ., "Σχεδίασμα εργοβιογραφίας Αντώνη Σαμαράκη", Ελί-τροχος17-18 (Πάτρα), Χειμώνας - Άνοιξη 1999, σ.7-13. Εργογραφία (πρώτες αυτοτελείς εκδόσεις): Ι. Διηγήματα "Ζητείται ελπίς· διηγήματα". Αθήνα, 1954. "Αρνούμαι". Αθήνα, Φέξης, 1961. "Το διαβατήριο". 1973. "Η κόντρα· διηγήματα". Αθήνα, 1992. ΙΙ.Μυθιστορήματα "Σήμα κινδύνου· μυθιστόρημα". Αθήνα, 1959. "Το λάθος· μυθιστόρημα"· Εξώφυλλο του χαράκτη Α.Τάσσου. Αθήνα, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 1965.
Μιχάλης Γ. Μερακλής

Ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, λαογράφος και φιλόλογος Μ. Γ. Μερακλής γεννήθηκε το 1932 στην Καλαμάτα. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Γοτίγγης της Γερμανίας, όπου και εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή. Το 1975 εξελέγη τακτικός καθηγητής λαογραφίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του οποίου διετέλεσε και πρύτανης (1981-1982). Στο χρονικό διάστημα 1990-1999 δίδαξε το ίδιο αντικείμενο στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, ύστερα από μετάκληση. Είναι προεδρος της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας και χρημάτισε πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων. Έχει εκδώσει βιβλία αναφερόμενα στη λαογραφία και τη (νεοελληνική κατεξοχήν) φιλολογία και έχει δημοσιεύσει πολυάριθμα άρθρα σχετικά με τα δύο αυτά αντικείμενα.
Άννα Φραγκουδάκη

Η Άννα Φραγκουδάκη είναι καθηγήτρια κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έζησε στη Γαλλία, 1964-1976, όπου σπούδασε κοινωνιολογία και ειδικεύθηκε στην κοινωνιολογία της παιδείας. Είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Rene Descartes - Paris V (1975, τμήμα επιστημών της εκπαίδευσης) και υφηγήτρια του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (1978, Φιλοσοφική Σχολή). Έχει διευθύνει έρευνες με αντικείμενο τα περιεχόμενα των σχολικών εγχειριδίων, τον εθνοκεντρισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, τις κοινωνικές ανισότητες στην εκπαίδευση. Οι κύριες δημοσιεύσεις της αφορούν τις κοινωνικές ανισότητες, τις διακρίσεις με βάση το φύλο και την κουλτούρα, την ιστορική διγλωσσία και την κοινωνική της λειτουργία, την ανάλυση των σχολικών βιβλίων, τον εθνοκεντρισμό και το ρατσισμό στην εκπαίδευση.
Δημήτρης Μυταράς

Ο Δημήτρης Μυταράς γεννήθηκε το 1934 στη Χαλκίδα. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών και σκηνογραφία στην Ecole des Arts Decoratifs του Παρισιού. Η ζωγραφική του χαρακτηρίζεται από έντονο κινησιακό σχέδιο και χρωματική διαύγεια. Σε όλες τις περιόδους της ζωγραφικής του τα τελευταία τριάντα χρόνια υπάρχει μια διάχυτη εξπρεσιονιστική ατμόσφαιρα με φανερή κοινωνική κριτική διάθεση. Οι πλαστικές του αξίες έχουν κλασική δομή και η επαφή με την ελληνική παράδοση είναι φανερή. Οι σημαντικές περίοδοι της ζωγραφικής του είναι: "Καθρέφτες" (1960-1964) "Δικτατορία" (1966-1970) "Επιτύμβια" (1971-1976) "Πορτραίτα" (1977-1987) "Σκηνές θεάτρου" (1988-1991). Καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών των Αθηνών, ο Δημήτρης Μυταράς έχει εκθέσει σε πολλές πρωτεύουσες του κόσμου και έχει πάρει μέρος σε όλες σχεδόν τις σημαντικές Μπιεννάλε.
Μίκης Θεοδωράκης

Ο Μίκης Θεοδωράκης γεννήθηκε στην Χίο. Από την παιδική του ηλικία είχε πάθος με την μουσική και έγραψε τις πρώτες του συνθέσεις όταν ήταν δεκατριών ετών. Κατά την διάρκεια της κατοχής της Ελλάδας από τα γερμανικά, ιταλικά και βουλγαρικά στρατεύματα, συνελήφθη για πρώτη φορά στην Τρίπολη το 1942 από τους Ιταλούς κατακτητές. Τα επόμενα χρόνια συνελήφθη και βασανίστηκε ξανά. Μόλις αφέθηκε ελεύθερος, βγήκε στην παρανομία στην Αθήνα και οργανώθηκε στο Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο (ΕΑΜ). Δουλεύοντας για την Αντίσταση συγχρόνως παρακολουθούσε μαθήματα στο Ωδείο Αθηνών κοντά στον Φιλοκτήτη Οικονομίδη. Μετά την Απελευθέρωση ο Θεοδωράκης έλαβε μέρος στον Εμφύλιο πόλεμο του 1945-1949. Συνελήφθη πολλές φορές. Στις 26 Μαρτίου 1946 κατά την διάρκεια μιας διαδήλωσης χτυπήθηκε τόσο άγρια από την αστυνομία που θεωρήθηκε νεκρός και μεταφέρθηκε στο νεκροτομείο. Εξορίσθηκε για πρώτη φορά το 1947 στην Ικαρία και το 1948 μεταφέρθηκε στην Μακρόνησο, μια κόλαση που οι άνθρωποι του 20ου αιώνα εγκαθίδρυσαν πάνω στη γη για να εξοντώνουν όσους είχαν διαφορετικές αντιλήψεις. Μετά από φριχτά βασανιστήρια ο Θεοδωράκης είναι ένας από τους λίγους που κατάφεραν να επιζήσουν από αυτήν την κόλαση όμως θα συνεχίσει να υποφέρει δέκα χρόνια αργότερα από τον "πυρετό της Μακρονήσου". Το 1950, μετά από εξετάσεις στο Ωδείο παίρνει το δίπλωμα της αρμονίας, αντίστιξης και φούγκας. Στις 5 Μαΐου παρουσιάζεται το έργο του "Ασή-Γωνιά". Το 1953, ο Μίκης παντρεύεται την Μυρτώ Αλτίνογλου και την επόμενη χρονιά παίρνει υποτροφία για σπουδές στο Παρίσι. Ο Μίκης γράφεται στο Ωδείο του Παρισιού με καθηγητές τον Ευγένιο Μπιγκό και τον Ολιβιέ Μεσσιάν. Το 1957 το έργο του "Σουίτα Νο 1 για πιάνο και ορχήστρα" παίρνει χρυσό βραβείο στο φεστιβάλ της Μόσχας. Η "Αντιγόνη" (χορογραφία Τζον Κράνκο στο Κόβεν Γκάρντεν), "Les amants de Teruel" (Μπαλέτο της Λουντμίλα Τσερίνα) και το "Le feu aux poudres" γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία στο Παρίσι και το Λονδίνο. Όταν ο Θεοδωράκης πέτυχε την διεθνή αναγνώριση ως νέος κλασσικός συνθέτης, ανακάλυψε την ελληνική λαϊκή μουσική. Συνθέτει τους "Λιποτάκτες" σε στίχους του αδελφού του Γιάννη και τον "Επιτάφιο" σε ποίηση του Γιάννη Ρίτσου, έργο με το οποίο θα ξεκινήσει η αναγέννηση της Ελληνικής μουσικής και θα οδηγήσει την πατρίδα του σε μια πολιτιστική επανάσταση τα αποτελέσματα της οποίας υπάρχουν ακόμη και σήμερα. Η Δεξιά στην Ελλάδα τον θεωρεί έναν από τους μεγαλύτερους εχθρούς της. Όταν δολοφονείται ο γιατρός Γρηγόρης Λαμπράκης ("Ζ") ο Θεοδωράκης αναλαμβάνει επικεφαλής της Δημοκρατικής Νεολαίας Λαμπράκη που θα αποκτήσει 50.000 μέλη και θα γίνει η πιο μεγάλη πολιτική οργάνωση στην Ελλάδα. Ο Θεοδωράκης εκλέγεται στο Κοινοβούλιο και μαζί με τους "Λαμπράκηδες" ιδρύει πάνω από διακόσια πολιτιστικά κέντρα στην χώρα του. Συνθέτει ακατάπαυστα χρησιμοποιώντας τα ωραιότερα κείμενα της ελληνικής λογοτεχνίας του 19ου και 20ου αιώνα. Το πραξικόπημα του Παπαδόπουλου και της παρέας του (21 Απριλίου 1967) υποχρεώνει τον Θεοδωράκη να βγει και πάλι στην παρανομία απ' όπου δυο μέρες μετά το πραξικόπημα θα απευθύνει την πρώτη έκκληση για αντίσταση. Συνελήφθη στις 21 Αυγούστου του 1967 και τέθηκε σε κατ' οίκο περιορισμό με την οικογένειά του στο Βραχάτι και αργότερα στη Ζάτουνα ορεινό χωριό της Αρκαδίας (απ' όπου και ο κύκλος συνθέσεων "Αρκαδίες" Ι-ΧI). Στην συνέχεια μεταφέρεται στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Ωρωπού και τελικά εξορίζεται από την Ελλάδα, μετά από πολλά διαβήματα αλληλεγγύης με πρωτοβουλία των Ντιμίτρι Σοστάκοβιτς, Λεονάρντ Μπερστάιν, Άρθουρ Μίλερ, ακόμα και του Χάρη Μπελαφόντα, και πολλών άλλων προσωπικοτήτων από πολλές χώρες. Στις 13 Απριλίου 1970, ο Θεοδωράκης φθάνει στο Παρίσι. Επικεφαλής του "Πατριωτικού Μετώπου" συνεχίζει τον αγώνα του. Γνωρίζεται με τον Νερούντα. Περιοδείες σ' ολόκληρο τον κόσμο και χιλιάδες συναυλίες αφιερωμένες στην αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα, τον καθιστούν ζωντανό σύμβολο της αντίστασης ενάντια στην δικτατορία. Θριαμβευτική επιστροφή στην Ελλάδα, στις 24 Ιουλίου 1974. Ο Θεοδωράκης γίνεται εκ νέου στόχος επιθέσεων, αυτή τη φορά από την Αριστερά, γιατί υπερασπίζεται τον Καραμανλή, στην προσπάθειά του για ένα ήπιο πέρασμα προς την δημοκρατία και από φόβο νέου πραξικοπήματος που θα συνέθλιβε το ευαίσθητο λουλούδι της δημοκρατίας.Το 1980, αυτοεξορίζεται στο Παρίσι, καταπιάνεται με το συμφωνικό του έργο της εποχής του 50. Ολοκληρώνει τη σύνθεση του "Canto General" που μαζί με τον "Ζορμπά" και το "Άξιον Εστί" τον κάνουν παγκοσμίως γνωστό συνθέτη. Το 1981, ο Θεοδωράκης εκλέγεται και πάλι στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Το 1986 παραιτείται από την έδρα του για να αφοσιωθεί στο μουσικό του έργο. Το 1987, η πρώτη του όπερα "Κώστας Καρυωτάκης" παρουσιάζεται στην Αθήνα και το 1988 το μπαλέτο του "Ζορμπάς" παρουσιάζει θριαμβευτική επιτυχία στην Αρένα της Βερόνας όπου θα ξαναπαρουσιασθεί το 1990. Παρουσιάζεται επίσης στην Βαρσοβία και τo Λοτζ της Πολωνίας. Το 1989 ο Θεοδωράκης κάνει έκκληση συνασπισμού ανάμεσα στη "Νέα Δημοκρατία" και την Αριστερά για την κάθαρση από τα σκάνδαλα της κυβέρνησης του Ανδρέα Παπανδρέου και του ΠΑΣΟΚ. Μετά τις εκλογές του Απριλίου του 1990, ο Μίκης γίνεται υπουργός επικρατείας της κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Εργάζεται ιδιαίτερα για το ζήτημα των ναρκωτικών, της παιδείας, του πολιτισμού και για την συμφιλίωση ανάμεσα σε Έλληνες και Τούρκους. Εγκαταλείπει την κυβέρνηση τον Απρίλιο του 1992 και αναλαμβάνει για δύο χρόνια την γενική διεύθυνση των Μουσικών Συνόλων της Ελληνικής Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης (ΕΡΤ). Στις 5 Οκτωβρίου του 1990 παρουσιάζεται στο Μπιλμπάο η όπερά του "Μήδεια". Το 1992 γράφει μετά από παραγγελία του Σάμαρανκ το "Canto Olympico" για τους Ολυμπιακούς αγώνες της Βαρκελώνης. Η όπερά του "Ηλέκτρα" του Ευριπίδη, παρουσιάζει θριαμβευτική επιτυχία στο Λουξεμβούργο, Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ευρώπης 1995, από το θέατρο Γιέλκι, του Πόζναν (Πολωνία). Ο Θεοδωράκης ολοκληρώνει τη σύνθεση της τέταρτης όπεράς του "Αντιγόνη" το 1996 καθώς και του πρώτου του Κονσέρτου για βιολοντσέλο και ορχήστρα.
Ιάκωβος Σ. Καμπανέλλης

Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, ο γεννήτορας του ελληνικού μεταπολεμικού θεάτρου, όπως έχει χαρακτηριστεί, γεννήθηκε στη Νάξο το 1922. Το 1934, η οικογένειά του μετακόμισε, λόγω οικονομικών προβλημάτων, στην Αθήνα και ο Καμπανέλλης αναγκάστηκε να εργάζεται την ημέρα και να σπουδάζει σε μια νυχτερινή Τεχνική Σχολή. Διψασμένος για γνώση, νοίκιαζε βιβλία από τα παλαιοβιβλιοπωλεία και μέχρι να τελειώσει το γυμνάσιο είχε γνωρίσει όλους τους ευρωπαίους κλασικούς. Το 1942 συνελήφθη από τους Γερμανούς και μεταφέρθηκε στο στρατόπεδο συγκεντρώσεως Μαουτχάουζεν. Είναι ένας από τους ελάχιστους επιζήσαντες, και επέστρεψε το 1945. Την εμπειρία του αυτή την κατέγραψε στο μοναδικό του πεζογράφημα, "Μαουτχάουζεν" (1963). Όταν γυρίζει στην Αθήνα, εντυπωσιάζεται από μια παράσταση του Θεάτρου Τέχνης και αποφασίζει να ασχοληθεί με το θέατρο. Πρωτοεμφανίστηκε στο θέατρο το 1950 με το έργο "Χορός πάνω στα στάχυα" (Θίασος Λεμού), αλλά γνωστός έγινε με τα επόμενα έργα του, που ανέβηκαν από το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν και το Εθνικό Θέατρο. Το έργο σταθμός στη σταδιοδρομία του θεωρείται η "Αυλή των θαυμάτων" (1957). Στο επίκεντρο του έργου του βρίσκεται ο προβληματισμός για τα κοινωνικά δρώμενα και τον αντίκτυπο που έχουν στη ζωή των ανθρώπων και, κυρίως, η σχέση της ταραγμένης νεότερης ελληνικής ιστορίας με τη συγκρότηση της νεοελληνικής ψυχολογίας. Για την προσφορά του στο ελληνικό θέατρο του έχουν απονεμηθεί οι τίτλοι: επίτιμος Διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κύπρου, επίτιμος Διδάκτωρ της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, επίτιμος Διδάκτωρ της Θεατρολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εξελέγη παμψηφεί τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και έχει τιμηθεί από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας με την απονομή ανωτάτου παρασήμου. Είναι μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων. Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε πολλές χώρες (Αγγλία, Αυστρία, Σουηδία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Σοβιετική Ένωση, Γερμανία). Έργα του που παίχτηκαν είναι: "Χορός πάνω στα στάχυα" - Θίασος Αδ. Λεμού, 1950. "Εβδόμη μέρα δημιουργίας" - Εθνικό Θέατρο, Β΄ Σκηνή, 1955-56. Τα μονόπρακτα "Αυτός και το παντελόνι του" και "Κρυφή ζωή" - Βασ. Διαμαντόπουλος, 1957. "Η αυλή των θαυμάτων" - Θέατρο Τέχνης, 1957-58."Η ηλικία της νύχτας" - Θέατρο Τέχνης, 1958-59. "Ο Γορίλας και η Ορτανσία" - Θίασος Ε. Βεργή, 1959. "Παραμύθι χωρίς όνομα" - Νέο θέατρο Βασ. Διαμαντόπουλου - Μαρ. Αλκαίου, 1959-60. "Γειτονιά των αγγέλων" - Θίασος Καρέζη, 1963-64. "Βίβα Ασπασία" - Θίασος Καρέζη, 1966-67. "Οδυσσέα γύρσε σπίτι" - Θέατρο Τέχνης, 1966-67. "Αποικία των τιμωρημένων" - Πειραματικό Θέατρο Ριάλδη, 1970-71. "Ασπασία" - Θίασος Καρέζη-Καζάκου, 1971-72. "Το μεγάλο μας τσίρκο" - Θίασος Καρέζη-Καζάκου, 1973. "Το κουκί και το ρεβύθι" - Θίασος Καρέζη-Καζάκου, 1974. "Ο εχθρός λαός" - Θίασος Καρέζη-Καζάκου, 1975. "Πρόσωπα για βιολί και ορχήστρα" - Θέατρο Τέχνης 1976-77. "Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού" - Θέατρο Τέχνης 1978-79. "Ο μπαμπάς ο πόλεμος" - Θέατρο Τέχνης, 1981. "Ο αόρατος Θίασος - Εθνικό Θέατρο, 1988. "Ο δρόμος περνά από μέσα" - Πειραματικό θέατρο της Πόλης, Μαριέττας Ριάλδη, 1990. "Ο Δείπνος", τρίπτυχο, Εθνικό Θέατρο, 1993. Πολύ σημαντική είναι επίσης η δουλειά του ως σεναριογράφου, η οποία άσκησε τεράστια επίδραση στους σύγχρονους και τους μεταγενέστερούς του. Έγραψε τα σενάρια σε πολλές ταινίες-σταθμούς του ελληνικού κινηματογράφου ("Στέλλα", του Μ. Κακογιάννη, "Δράκος", του Ν. Κούνδουρου, "Η Αρπαγή της Περσεφόνης", του Γ. Γρηγορίου), ενώ σκηνοθέτησε ο ίδιος, σε δικό του σενάριο, την ταινία "Το κανόνι και το αηδόνι", το 1968. Αξιοσημείωτη είναι και η εξαιρετική του επίδοση στη στιχουργία, αφού το "Παραμύθι χωρίς όνομα" (μουσ. Μάνου Χατζιδάκη), το "Μαουτχάουζεν" (μουσ. Μίκη Θεοδωράκη), το "Μεγάλο μας Τσίρκο" (μουσ. Σταύρου Ξαρχάκου) και άλλα σημαντικά έργα της ελληνικής μουσικής φέρουν την υπογραφή του. Έφυγε από τη ζωή στις 29 Μαρτίου 2011, σε ηλικία 89 ετών, μετά από δίμηνη νοσηλεία στην εντατική.
Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα

Η Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα γεννήθηκε στο Αρκαλοχώρι Ηρακλείου Κρήτης. 1960-1964: Πτυχίο Αρχαιολογίας με άριστα από το Πανεπιστήμιο Αθηνών. 1964-1968: Μετεκπαίδευση στην Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. 1968-1973: Μεταπτυχιακές σπουδές Ιστορίας της Τέχνης στη Σορβόννη. Κρατικό διδακτορικό δίπλωμα (Doctorat d'Etat es Lettres) με άριστα από τη Σορβόννη (Παρίσι Ι). 1975: Εκλέγεται Τακτική Καθηγήτρια της Ιστορίας της Τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Από το 1992 Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης. 1985: Βραβείο Καζαντζάκη. 1989: Α΄ Κρατικό Βραβείο Μελέτης Δοκιμίου για το βιβλίο "Περί ζωγραφικής. Αλμπέρτι και Λεονάρντο". Έχει τιμηθεί με το παράσημο του Ιππότη των Γραμμάτων και Τεχνών από την Ιταλική και Γαλλική Δημοκρατία και με το παράσημο του Αλφόνσου του Σοφού από την Ισπανική Κυβέρνηση. Έχει δημοσιεύσει πολλά βιβλία και άρθρα Ιστορίας της Τέχνης.
Σταμάτης Ν. Αλαχιώτης

Ο Σταμάτης Ν. Αλαχιώτης είναι καθηγητής γενετικής και πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών από το 1994 (επανεξελέγη το 1997). Γεννήθηκε στο Ασφενδιού της Κω στις 24 Μαΐου 1944. Σπούδασε, με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ανακηρύχθηκε Διδάκτορας Γενετικής στο τμήμα βιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών το 1975 και υφηγητής το 1979. Έκανε μεταδιδακτορικές σπουδές με υποτροφίες στο Darthmouth College (ως Research Associate, 1976-77) και Brandeis University (1979) των ΗΠΑ. Το 1980 έγινε εντεταλμένος υφηγητής στο τμήμα βιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, το 1982 εξελέγη επίκουρος καθηγητής, το 1984 αναπληρωτής καθηγητής, και το 1988 καθηγητής στο ίδιο τμήμα. Από το 1989 μέχρι το 1994 που εξελέγη πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών υπήρξε πρόεδρος του τμήματος βιολογίας. Είναι μέλος σε διεθνείς και ελληνικές επιστημονικές εταιρείες και κριτής σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά της ειδικότητάς του. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν: 1) στην αναπτυξιακή και βιοχημική γενετική και 2) στην πληθυσμιακή και εξελικτική γενετική, με έμφαση στους μηχανισμούς εξέλιξης και δημιουργίας νέων ειδών. Έχει δημοσιεύσει πάνω από 50 πρωτότυπες ερευνητικές εργασίες γενετικής σε διεθνή περιοδικά με κριτές, έχει κάνει δεκάδες ανακοινώσεις σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά συνέδρια. Έχει γράψει δύο επιστημονικά συγγράμματα: "Εισαγωγή στη Σύγχρονη Γενετική", 1989 και " Εξέλιξη και Μοριακή Εξέλιξη", 1992, το βιβλίο για το πλατύ κοινό "Από τους Ωκεανούς στ' Αστέρια - Το οδοιπορικό της Ζωής", 1995, ενώ αρθρογραφεί συστηματικά στον αθηναϊκό και τοπικό Τύπο για θέματα γενετικής, παιδείας και κοινωνικού ενδιαφέροντος. Είναι μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Ινστιτούτου Στρατηγικών και Αναπτυξιακών Μελετών ΙΣΤΑΜΕ και Πρόεδρος του Δ.Σ. του ίδιου Ινστιτούτου - Παράρτημα Νομού Αχαΐας. Είναι αντιπρόεδρος της Εθνικης Επιτροπής Βιοηθικής και Δεοντολογίας και μέλος του Εθνικού Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Έρευνας (ΕΓΣΕ).
Διονύσης Π. Σιμόπουλος
Ο κ. Διονύσης Σιμόπουλος γεννήθηκε στα Γιάννενα στις 8 Μαρτίου 1943 (καταγωγή Γρύλλος, Ηλείας) και σπούδασε Πολιτική Επικοινωνία και Αστροφυσική (Ιαν. 1963 - Δεκ. 1972) στο Πανεπιστήμιο της Λουϊζιάνα, ΗΠΑ. Την ίδια περίοδο του απενεμήθησαν διάφορα βραβεία και τιμητικές διακρίσεις σε θέματα ομιλιών και επικοινωνίας. Επαγγελματικά άρχισε να εργάζεται τον Ιανουάριο του 1968 και χρημάτισε Επιμελητής (Ιαν.-Σεπ. 1968), Βοηθός Διευθυντής Εκπαίδευσης (Σεπ. 1968-Σεπ. 1969), και Διευθυντής Πλανηταρίου (Σεπ. 1969-Μαρ. 1973) στο Κέντρο Τεχνών και Επιστημών της Λουϊζιάνα καθώς και Ειδικός Σύμβουλος Επιστημονικής Εκπαίδευσης της Σχολικής Επιτροπής (1970-1973). Τον Οκτώβριο του 1972 προσκλήθηκε στην Αθήνα από το Ίδρυμα Ευγενίδου όπου εργάζεται μέχρι σήμερα ως Διευθυντής Πλανηταρίου (Απρ. 1973-σήμερα). Έχει διδάξει σε δεκάδες επιμορφωτικά σεμινάρια αποφοίτων πανεπιστημίου και στελεχών επιχειρήσεων ως εισηγητής θεμάτων επικοινωνίας, λήψης αποφάσεων και επίλυσης προβλημάτων, ενώ με στόχο τη σωστή μαζική επιμόρφωση έχει γράψει πάνω από 500 σενάρια με θέματα επιστημονικής επιμόρφωσης σε σειρές εκπομπών για την τηλεόραση, όπως «Κόκκινοι Γίγαντες - Άσπροι Νάνοι», «Εξερευνητές», «Στα Μονοπάτια των Άστρων», «Τηλεγνώσεις», «Παράθυρο στο Σύμπαν», κλπ, πάνω από 250 σενάρια (κείμενα και σκηνοθεσία) πολυθεαμάτων Πλανηταρίου, και έχει κάνει πάνω από 500 διαλέξεις με θέματα Επιστήμης και Αστροφυσικής σ' ολόκληρη τη χώρα. Έχει παρακολουθήσει ενεργά πολυάριθμα Συνέδρια και Σεμινάρια όπου παρουσίασε εργασίες του, και έχει δημοσιεύσει εκατοντάδες άρθρα και μελέτες του σε Ελληνικά και ξένα περιοδικά και εφημερίδες. Από το 1978 είναι μέλος της Συντακτικής Επιτροπής της Διεθνούς Επιθεώρησης Πλανηταρίων, επιστημονικός συνεργάτης της Βραδυνής (1970-1975), της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας (1990-1992) και του Έθνους της Κυριακής (1993-σήμερα) και των περιοδικών Γαιόραμα (1995-2005), Ερευνητές (Καθημερινής, 1999-2004), «PCWorld» (2004-2007) και ΓΕΩτρόπιο (Ελευθεροτυπίας, 2000-σήμερα). Έχει συγγράψει τα σενάρια δύο σειρών (30 και 24 επεισοδίων) βιντεομαθημάτων αστρονομίας και αστροναυτικής (ΥΠΕΠΘ), μία σειρά έξη βιβλίων για νέους με γενικό τίτλο «Τα Μυστικά του Σύμπαντος» (Εκδόσεις Ερευνητές), μία σειρά 14 βιβλίων Αστρονομίας για τις παραστάσεις του Ψηφιακού Πλανηταρίου (Ίδρυμα Ευγενίδου), και μία σειρά τεσσάρων CD-ROM αστρονομίας (ΔΟΛ). Χρημάτισε Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αστρονομική Εκπαίδευση (1994-2002), μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Διεθνούς Εταιρείας Πλανηταρίων (1978-2008), Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ευρωπαϊκών και Μεσογειακών Πλανηταρίων (1976-2008), Εταίρος (Fellow) της Royal Astronomical Society (από το 1978) και της Διεθνούς Εταιρείας Πλανηταρίων (από το 1980), και τακτικό μέλος πολλών άλλων διεθνών επιστημονικών οργανώσεων. Το 1996 έλαβε την ανώτατη τιμητική διάκριση (IPS Service Award) της Διεθνούς Εταιρείας Πλανηταρίων για την συνεισφορά του στη διεθνή αστρονομική εκπαίδευση, ενώ το 2006 τιμήθηκε με τον «Ακαδημαϊκό Φοίνικα» (Palmes Academiques) του Υπουργείου Παιδείας της Γαλλίας. Είναι παντρεμένος (1968) με την Κάρεν-Λουϊζα Πήτερσον και έχουν μια κόρη (1974) και δύο γιους (1976, 1978).
Κωνσταντίνος Α. Καρούμπαλος
Βασίλειος Κ. Παπαζάχος
Νίκος Σ. Μάργαρης

Ο Νίκος Σ. Μάργαρης (1943-2013) γεννήθηκε στο Βόλο. Πραγματοποίησε τις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Διετέλεσε καθηγητής στον τομέα Διαχείρισης Φυσικών Οικοσυστημάτων στο Τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Για σειρά ετών υπήρξε πρόεδρος του Τμήματος. Το ερευνητικό έργο και οι δημοσιεύσεις του σε περιβαλλοντικά θέματα, ιδιαίτερα στα μεσογειακά οικοσυστήματα, είναι γνωστά στην ελληνική και διεθνή επιστημονική κοινότητα. Αρθρογραφούσε τακτικά στον ημερήσιο και περιοδικό ελληνικό τύπο. Επίσηςε, κατείχε τη θέση του γενικού διευθυντή της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού "National Geographic" επί 14 χρόνια. Ανάμεσα στις βραβεύσεις του ήταν το βραβείο Global 500 των Ηνωμένων Εθνών. Έφυγε από τη ζωή στις 26 Αυγούστου 2013, νικημένος από τον καρκίνο.
Λευτέρης Παπαγιαννάκης

Ο Λευτέρης Παπαγιαννάκης (1944-2008) γεννήθηκε στην Καλαμάτα με καταγωγή από την Κίσαμο του νομού Χανίων. Σπούδασε χημικός στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Γαλλία σε θέματα ενεργειακής και βιομηχανικής οικονομίας (1974-1981). Εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο της Grenoble με θέμα την εκβιομηχάνιση της ελληνικής οικονομίας. Εργάσθηκε, επίσης, ως διευθυντικό στέλεχος στην ελληνική βιομηχανία και σε μελετητικούς φορείς (ΜΕΤΕΚ). Στη συνέχεια εκλέχτηκε επίκουρος, αναπληρωτής και τακτικός καθηγητής βιομηχανικής οικονομίας στο ΕΜΠ και διετέλεσε, επί μία εικοσαετία, διευθυντής του Εργαστηρίου Βιομηχανικής και Ενεργειακής Οικονομίας του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ. Διετέλεσε Αντιπρύτανης Οικονομικού Προγραμματισμού και Ανάπτυξης του ΕΜΠ, μεταξύ 1997-2000, ενώ υπήρξε επίσης, επιστημονικός υπεύθυνος του Γραφείου Διασύνδεσης του ΕΜΠ και του Προγράμματος "Τεχνολογία και Επιχειρηματικότητα". Στο πλαίσιο της ακαδημαϊκής του συνεισφοράς, καθιέρωσε τη συστηματική μελέτη των επαγγελματικών προοπτικών των αποφοίτων του ΕΜΠ και των αποφοίτων μηχανικών ευρύτερα, ενώ πρόσφατα υπήρξε μέλος του προεδρείου διοργάνωσης του συνεδρίου του ΤΕΕ για την ελληνική βιομηχανία, "Προς την οικονομία της γνώσης". Ο Λ. Παπαγιαννάκης είχε αναπτύξει ένα πλούσιο ερευνητικό και μελετητικό έργο σε θέματα σχετικά με τη βιομηχανική και την περιφερειακή ανάπτυξη, την ανάλυση του ενεργειακού συστήματος, την εισαγωγή του φυσικού αερίου, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την εξοικονόμηση ενέργειας, τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, τις ερευνητικές και τεχνολογικές συνεργασίες, την αγορά εργασίας των μηχανικών, τη διασύνδεση της καινοτομίας με την επιχειρηματικότητα κ.α. Δημοσίευσε -μόνος ή σε συνεργασία- περί τις 200 εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά, συλλογικούς τόμους και πρακτικά συνεδρίων. Από τα βιβλία του τα σημαντικότερα ήταν για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους (1880-1910), την ελληνική βιομηχανία στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα, το ελληνικό μάνατζμεντ, την ανάπτυξη της Θράκης. Πλην της καθαρά επιστημονικής του συνεισφοράς, συμμετείχε ενεργά στο δημόσιο διάλογο. Στο πλαίσιο αυτό συνεργάσθηκε με πολλές εφημερίδες ("Αυγή", "Ελευθεροτυπία", "Καθημερινή", κ.α.), καθώς και με περιοδικά ("Πολίτης", "Σύγχρονα Θέματα", "Οικονομικός Ταχυδρόμος", κ.α.). Ιδιαίτερη ήταν η συμβολή του στον διάλογο που έχει ανοίξει για την εξέλιξη και την προοπτική του ελληνικού πανεπιστημίου -συνιδρυτής της Πρωτοβουλίας Πανεπιστημιακών για την Αναβάθμιση του Δημοσίου Πανεπιστημίου και του Παρατηρητηρίου Έρευνας και Διαλόγου του ελληνικού Πανεπιστημίου, αλλά επίσης ιδρυτικό μέλος του Ομίλου Προβληματισμού "Η Αριστερά Σήμερα" ("ΑΡ.ΣΗ"), το 2006 προετοίμασε και διατύπωσε μια εναλλακτική πρόταση για την οργάνωση και τη λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης και της έρευνας στην Ελλάδα, που συζητήθηκε ευρύτατα και συνέβαλε στο δημόσιο διάλογο. Από μαθητής ασχολήθηκε με το αριστερό κίνημα και υπήρξε μέλος της Νεολαίας της ΕΔΑ. Το 1964 εξελέγη μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου της ΕΦΕΕ. Το 1969, αν και έλαβε υποτροφία από τη Γαλλική Κυβέρνηση με συστατική επιστολή του διακεκριμένου διεθνώς καθηγητή Ζέρβα, το δικτατορικό καθεστώς αρνήθηκε να του δώσει διαβατήριο. Μετά τη μεταπολίτευση δραστηριοποιήθηκε στον χώρο της Ανανεωτικής Αριστεράς και διετέλεσε μέλος της Κ.Ε. της ΕΑΡ και του ΣΥΝ. Το 1982 εκδόθηκε από το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας η πρωτότυπη εργασία του: "Οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι (1882-1910): γεωπολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις", επανέκδοση: 1990. Το 1995 μαζί με τους Γιάννη Σκουλά, Τίτο Πατρίκιο και Χριστόφορο Σακελλαρόπουλο, εξέδωσε στις εκδόσεις "Θεμέλιο" το βιβλίο "Τραίνα και ορίζοντες: φωτογραφικές συλλογές". 'Ηταν παντρεμένος με τη φαρμακοποιό Φωτούλα Τόγια και πατέρας δύο παιδιών της Κατερίνας και του Γιώργου. "Έφυγε" πρόωρα στην Αθήνα, τα ξημερώματα της Τρίτης 16 Δεκεμβρίου 2008, ύστερα από σύντομη μάχη με τον καρκίνο.
Ευγένιος Τριβιζάς

Ο Ευγένιος Τριβιζάς είναι δικηγόρος, πτυχιούχος της Νομικής και των Πολιτικών και Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος του πτυχίου Master of Laws (University College) και διδάκτωρ Νομικής του Πανεπιστημίου του Λονδίνου (London School of Economics and Political Science) και Senior Research Fellow του Πανεπιστημίου Λονδίνου. Διδάσκει Εγκληματολογία και Συγκριτικό Ποινικό Δίκαιο στο Πανεπιστήμιο του Reading και διευθύνει το Τμήμα Εγκληματολογικών Μελετών του ίδιου Πανεπιστημίου (Director fo Cominal Justice Studies). Έχει διδάξει επίσης στο Bramshill Police College, τo Central London Polytechnic και το London School of Economics. από το 1993-1998 ήταν επισκέπτης καθηγητής Εγκληματολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Εγκληματολογικά και νομικά άρθρα του έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά "Lancet", "British Journal of Criminology", "Annales intermnationales de Criminologie" κ.α. Με τη λογοτεχνία ο Ευγένιος Τριβιζάς έχει ασχοληθεί από τα παιδικά του χρόνια. Έχει γράψει πάνω από 100 βιβλία για παιδιά, ένα βιβλίο για ενήλικες (Ο ερωτευμένος πυροσβέστης) και πάνω από 20 θεατρικά έργα, μα και λιμπρέτα για όπερες. Έργα του έχουν τιμηθεί με βραβεία από την "Ένωση Ελλήνων Λογοτεχνών", τον "Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου" και τη "Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά. Στην Αγγλία και Αμερική βιβλία του έχουν λάβει μεταξύ άλλων: το Parents Choice Amazing Accomplishment Award, το the Shefficedls children's Book Award Commendation, το Judson, Massachusetts Children's Choice Award, το Arizona Library Association Young Readers Award. Τα θεατρικά του έργα "Το όνειρο του σκιάχτρου" παίχτηκε το 1992 στο θέατρο του Βρετανικού Μουσείου της Αγγλίας στα πλαίσια του European Arts Festival. Τον ίδιο χρόνο το έργο του "Χίλιες και μία γάτες" σε μετάφραση του Z. Rudrinski βραβεύτηκε με το Α΄ Βραβείο στον παγκόσμιο διαγωνισμό θεατρικού έργου που οργάνωσε το Πολωνικό Κέντρο Τέχνης για τη Νεότητα. Το 1993 το βιβλίο του "Τα τρία μικρά λυκάκια" έφτασε στη δεύτερη θέση των αμερικάνικων παιδικών best sellers (Picture Books). Βιβλία του Ευγένιου Τριβιζά έχουν μεταδοθεί από το BBC, έχουν περιληφθεί στα αναγνωστικά ελληνικών και αμερικανικών σχολείων και έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά γερμανικά, ισπανικά, ολλανδικά, σουηδικά, ιαπωνικά και πολλές άλλες γλώσσες. Στην Αμερική η βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου της Μινεσότα της Μινεάπολης (Ε.Μ. Αndersen Library) αποφάσισε να συγκεντρώσει το σύνολο των λογοτεχνικών βιβλίων του Ευγένιου Τριβιζά, μελέτες για το έργο του, χειρόγραφα και άλλο υλικό σε μια ειδική ερευνητική συλλογή. Η έκθεση των πρώτων αποκτημάτων της συλλογής έγινε στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα το Μάιο του 2000, όπου ο Ευγένιος Τριβιζάς μίλησε με θέμα "Τα στερεότυπα του καλού και του κακού στην Παιδική Λογοτεχνία" και στην εισήγησή του απάντησε ο γνωστός θεωρητικός της Παιδικής Λογοτεχνίας, Καθηγητής Jack Zipes.
Παναγιώτης Φασούλας

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 12 Μαΐου του 1963 και υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους καλαθοσφαιριστές της Ελλάδας και ένας από τους κορυφαίους σέντερ της Ευρώπης. Η καταγωγή του είναι από τα Γρεβενά. Ο πατέρας του ήταν στρατιωτικός κι έτσι αναγκάστηκε πολλές φορές να αλλάξει διαμονή. Σπούδασε Διοίκηση επιχειρήσεων και μπάσκετ στις Η.Π.Α., στη βόρειο Καρολίνα (North Carolina State) και στο Τμήμα Γεωλογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Οι αθλητικές του δραστηριότητες ξεκίνησαν σε ηλικία 15 ετών αφού ήταν ιδιαιτέρως ψηλός για την ηλικία του. Ωστόσο έφτασε αισίως τα 2,13 m. Στον ΠΑΟΚ έμεινε από το 1979 έως το 1993 με εξαίρεση τη χρονιά 1985-1986 που έπαιξε στο North Carolina State University και έπειτα συνέχισε την καριέρα του στον Ολυμπιακό από το 1993 μέχρι το 1999. Το 1986 είχε επιλεγεί στη θέση 37 στον δεύτερο γύρο του ντραφτ του ΝΒΑ από τους Πόρτλαντ Τρεϊλμπλέιζερς. Υπήρξε μέλος της Εθνικής Ομάδας μπάσκετ ανδρών της Ελλάδας για 17 χρόνια και ήταν από τους πρωταγωνιστές της κατάκτησης του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος στις 14 Ιουνίου του 1987. Την περίοδο 1978 - 1982 ήταν μέλος της ΚΝΕ (Κομμουνιστική Νεολαία Ελλάδας), ενώ ασχολήθηκε ενεργά και με τον αθλητικό συνδικαλισμό. Υπήρξε συνιδρυτής του ΠΣΑΚ (Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αθλητών Καλαθοσφαίρισης) του οποίου διετέλεσε πρόεδρος για μία δεκαετία. Το 1990 εκλέχθηκε πρώτος δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης με το συνδυασμό του Δημήτρη Φατούρου. Στις βουλευτικές εκλογές του 2000 εκλέχθηκε βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ στην Α΄ Περιφέρεια Πειραιά. Το 2004 ήρθε και πάλι πρώτος σε σταυρούς στην ίδια περιφέρεια, χωρίς, όμως, να καταφέρει να εκλεγεί λόγω του εκλογικού νόμου. Στις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές της 15 Οκτωβρίου του 2006 εκλέχτηκε Δήμαρχος Πειραιά. Στις 8 Ιουλίου του 1995 νυμφεύθηκε την Μάσα Ζαχαρία -πρώην μοντέλο- και απέκτησαν μία κόρη, την Μαριέλα (1997), και έναν γιο, τον Γιάννη (2000).
Γιάννα Αγγελοπούλου - Δασκαλάκη

Γιώργος Κατηφόρης

Ο Γιώργος Κατηφόρης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1935. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και οικονομικά στο London School of Economics. Δίδαξε οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (University College London) και στο Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο του Περναμπούκο (Βραζιλία). Διετέλεσε οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου (1987-1989 και 1993-1994), ευρωβουλευτής (1994-2004), αντιπρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος και επικεφαλής της ομάδας του ΠΑΣΟΚ στο ευρωκοινοβούλιο (1999-2004). Το συγγραφικό του έργο επικεντρώνεται στο χώρο της (μαρξιστικής) οικονομικής θεωρίας και σε ευρωπαϊκά θέματα.
Κώστας Καββαθάς

Ο Κωνσταντίνος Καββαθάς, του Δημητρίου και της Ερασμίας, γεννήθηκε τον Μάρτιο του 1939 στην Αθήνα. Πέρασε τα παιδικά του χρόνια στις γειτονιές του Νέου Κόσμου, της Δάφνης και της Ηλιούπολης, σε μια εποχή που οι Γερμανοί κατακτητές και μετέπειτα τα Δεκεμβριανά και ο Εμφύλιος έκαναν τη ζωή δύσκολη και την καθημερινότητα σκληρή. Ο πατέρας του, που ασκούσε το λειτούργημα (τότε) του δικηγόρου, ήταν ο άνθρωπος που του ενέπνευσε ιδανικά και αξίες, οι οποίες και τον ακολουθούν. Από νωρίς το ενδιαφέρον του συγκέντρωσαν η ευρηματικότητα και τα επιτεύγματα του ανθρώπου στη μηχανολογία, που τον έκαναν να ξεπερνά τον εαυτό του και να πηγαίνει μπροστά. Από τότε χρονολογείται η έφεσή του σε κάθε θέμα που αφορούσε τις δύο σημαντικότερες κατασκευές του 20ου αιώνα: το αυτοκίνητο και το αεροπλάνο, αγάπες που στη συνέχεια ποτέ δεν εγκατέλειψε. Το δεύτερο μισό της δεκαετίας του '50 αποδείχθηκε καθοριστικό για το μέλλον του, καθώς από εκείνη την εποχή ανέπτυξε έντονη δραστηριότητα και στους δύο τομείς: συμμετείχε στην γέννηση και ανάπτυξη του αεραθλητισμού στην Ελλάδα, ενώ σπουδάζοντας στην Αγγλία γνώρισε από κοντά τους ανθρώπους και τα αυτοκίνητα που πρωταγωνιστούσαν στη παγκόσμια αγωνιστική σκηνή. Στο επάγγελμα του δημοσιογράφου αφιερώθηκε πλήρως από το 1963 κι έπειτα, όταν ολοκλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις. Παράλληλα, συμμετείχε στους ελληνικούς αγώνες αυτοκινήτου της εποχής (δεξιοτεχνίες, αναβάσεις, σιρκουί και ράλλυ), οδηγώντας Peugeot 204 και ΝSU 1200 TT. Γρήγορα έδειξε ότι μπορούσε να κάνει το διαφορετικό στον Ειδικό Τύπο, που τότε στη χώρα μας βρισκόταν σε πρώιμη φάση και ζούσε ακόμη την "ερασιτεχνική" του εποχή. Η εξειδίκευση και η προσήλωση στο χώρο του αυτοκινήτου έφερε συνεργασίες με όλα σχεδόν τα περιοδικά εκείνης της εποχής, ενώ ήταν από τους πρώτους επαγγελματίες που ξεκίνησαν συνεργασία σε θέματα αυτοκινήτου με τον ημερήσιο τύπο. Τον Φεβρουάριο του 1968 παντρεύτηκε τη Σοφία Μπλέτσα και μαζί της δημιούργησε (το 1969) την "Τεχνικές Εκδόσεις ΕΠΕ". Τον Οκτώβριο του 1970 εκπλήρωσε την επιθυμία του να φτιάξει ένα περιοδικό όπως το ονειρευόταν εκδίδοντας το περιοδικό "4 Τροχοί". Η εταιρία μεγάλωσε και, στα χρόνια που ακολούθησαν, έβγαλε μία πλειάδα νέων τίτλων όπως τα: Ήχος & Hi-Fi, "Πτήση & Διάστημα", "Ταξιδεύοντας", "2Τροχοί", Σκάφος & Θάλασσα", "Ηλεκτρονικός Υπολογιστής", "Video Inn", "Επιστήμη & Τεχνολογία", "RAM", "Γεύση Εποχής", "Γεύση Κουζίνα", "Κηποτεχνία", "Cyber Week", "Οδηγώντας", "Στερεοφωνία & Μουσική", "Μοντέλο", "Αναλόγιο". "FORMULA 1", "RALLY XS" κ.α. Παράλληλα ο Κώστας Καββαθάς ήταν πρωτοπόρος στις νέες τεχνολογίες δημιουργώντας, το 1994, τον δεύτερο ιδιωτικό κόμβο Internet στην Ελλάδα με το τίτλο Techlink που σήμερα είναι μία από τις πλέον επιτυχημένες εταιρίες (ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ Α.Ε.) στην Ελλάδα. Δικό του δημιούργημα είναι και το πρώτο Κέντρο Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, η "Safetrack A.E" που λειτουργεί στο αυτοκινητοδρόμιο των Μεγάρων και σύντομα στον ιδιόκτητό της χώρο των 125 στρεμμάτων στο 62ο χιλιόμετρο της ΕΟ Αθηνών-Λαμίας. Στις καθαρά δημοσιογραφικές "πρωτιές" περιλαμβάνεται και η ζωντανή περιγραφή (το καλοκαίρι του 1969 με τον Ιάσονα Μοσχοβίτη από την τηλεόραση της ΕΙΡΤ) της αποστολής του "Απόλλων 11" και τη προσελήνωση των αστροναυτών στην επιφάνεια του δορυφόρου της Γης. Οι "Τεχνικές Εκδόσεις ΕΠΕ" δημιούργησαν το δεύτερό τους μηνιαίο έντυπο το 1973, με το ξεκίνημα της κυκλοφορίας του "Ήχου". Ως τα τέλη εκείνης της δεκαετίας οι "4 Τροχοί" είχαν ξεχωρίσει αισθητά, κερδίζοντας την αγάπη και την αναγνώριση του αναγνωστικού κοινού. Το περιοδικό για την δεύτερη μεγάλη αγάπη του, τα αεροπλάνα κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1982 με τίτλο -τι άλλο;- "Πτήση". Ύστερα από δύο χρόνια έγινε ενεργό μέλος της Επιτροπής "Car Of The Year", στις ψηφοφορίες της οποίας συμμετείχε συνεχώς μέχρι το 2004. Στις αρχές της δεκαετίας του '90 εξελέγη δημοτικός σύμβουλος στο Δήμο Αθηναίων, με τον αείμνηστο Αντώνη Τρίτση. Πολυάριθμες ήταν τότε οι προτάσεις που έφερε στην επικαιρότητα, προσπαθώντας να συμβάλει στην ανάπτυξη των μαζικών μεταφορών και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη. Αργότερα και για μεγάλο σχετικά διάστημα παρουσίαζε εκπομπή για το αυτοκίνητο στο τηλεοπτικό κανάλι "MEGA", για την οποία χρησιμοποιήθηκε το όνομα της πρώτης του εκδοτικής προσπάθειας ("Τροχοί & Δρόμοι"). Αντίστοιχα, ο ραδιοσταθμός "Εν Λευκώ 87.7 FM" των Τεχνικών Εκδόσεων ΑΕ, άρχισε να εκπέμπει για πρώτη φορά το 1998. Σήμερα ο Κώστας Καββαθάς εξακολουθεί να παραμένει στη πρώτη γραμμή γράφοντας κάθε Κυριακή στην εφημερίδα "Πρώτο Θέμα" και, σε πείσμα των καιρών, ετοιμάζει νέες εκδοτικές και άλλες προσπάθειες αφού πιστεύει ότι, η καριέρα του δημοσιογράφου τελειώνει με το φυσικό θάνατο του φορέα. Στο δικτυακό τόπο www.kavathas.gr οι επισκέπτες μπορούν, αν έχουν υπομονή, να διαβάσουν όλα σχεδόν τα άρθρα που έχει γράψει σε διάστημα που, σύντομα, θα κλείσει τα 50 χρόνια στην ενεργό δράση
Εικονογράφιση: ·Γιώργος Καραμέτος
Γιώργος Καραμέτος
Επιμέλεια: · Ηρώ Μυλωνάκου - Κεκέ
Ηρώ Μυλωνάκου - Κεκέ
H Ηρώ Μυλωνάκου - Κεκέ είναι λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τα επιστημονικά - ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στο χώρο της Κοινωνικής Παιδαγωγικής (με έμφαση στην επικοινωνία σχολείου και οικογένειας και στη συνεκπαίδευση παιδιών και ενηλίκων). Ασχολείται ακόμη με την ψυχοπαιδαγωγική διάσταση των παιδικών σχεδίων και με την ανάπτυξη της δημιουργικότητας στο χώρο του σχολείου.
Έκδοση: 2007 από "Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.)"
Σελ.:205 (28χ21), Μαλακό εξώφυλλο, ISBN: 960-407-153-Χ
Θέμα: "Εκπαίδευση, Στοιχειώδης - Σπουδή και διδασκαλία"
- Περιγραφή
- Άλλοι τίτλοι από Κώστας Καββαθάς
Κώστας Καββαθάς
Kavvathas, Kostas ¹
Ο Κωνσταντίνος Καββαθάς, του Δημητρίου και της Ερασμίας, γεννήθηκε τον Μάρτιο του 1939 στην Αθήνα. Πέρασε τα παιδικά του χρόνια στις γειτονιές του Νέου Κόσμου, της Δάφνης και της Ηλιούπολης, σε μια εποχή που οι Γερμανοί κατακτητές και μετέπειτα τα Δεκεμβριανά και ο Εμφύλιος έκαναν τη ζωή δύσκολη και την καθημερινότητα σκληρή. Ο πατέρας του, που ασκούσε το λειτούργημα (τότε) του δικηγόρου, ήταν ο άνθρωπος που του ενέπνευσε ιδανικά και αξίες, οι οποίες και τον ακολουθούν. Από νωρίς το ενδιαφέρον του συγκέντρωσαν η ευρηματικότητα και τα επιτεύγματα του ανθρώπου στη μηχανολογία, που τον έκαναν να ξεπερνά τον εαυτό του και να πηγαίνει μπροστά. Από τότε χρονολογείται η έφεσή του σε κάθε θέμα που αφορούσε τις δύο σημαντικότερες κατασκευές του 20ου αιώνα: το αυτοκίνητο και το αεροπλάνο, αγάπες που στη συνέχεια ποτέ δεν εγκατέλειψε. Το δεύτερο μισό της δεκαετίας του '50 αποδείχθηκε καθοριστικό για το μέλλον του, καθώς από εκείνη την εποχή ανέπτυξε έντονη δραστηριότητα και στους δύο τομείς: συμμετείχε στην γέννηση και ανάπτυξη του αεραθλητισμού στην Ελλάδα, ενώ σπουδάζοντας στην Αγγλία γνώρισε από κοντά τους ανθρώπους και τα αυτοκίνητα που πρωταγωνιστούσαν στη παγκόσμια αγωνιστική σκηνή. Στο επάγγελμα του δημοσιογράφου αφιερώθηκε πλήρως από το 1963 κι έπειτα, όταν ολοκλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις. Παράλληλα, συμμετείχε στους ελληνικούς αγώνες αυτοκινήτου της εποχής (δεξιοτεχνίες, αναβάσεις, σιρκουί και ράλλυ), οδηγώντας Peugeot 204 και ΝSU 1200 TT. Γρήγορα έδειξε ότι μπορούσε να κάνει το διαφορετικό στον Ειδικό Τύπο, που τότε στη χώρα μας βρισκόταν σε πρώιμη φάση και ζούσε ακόμη την "ερασιτεχνική" του εποχή. Η εξειδίκευση και η προσήλωση στο χώρο του αυτοκινήτου έφερε συνεργασίες με όλα σχεδόν τα περιοδικά εκείνης της εποχής, ενώ ήταν από τους πρώτους επαγγελματίες που ξεκίνησαν συνεργασία σε θέματα αυτοκινήτου με τον ημερήσιο τύπο. Τον Φεβρουάριο του 1968 παντρεύτηκε τη Σοφία Μπλέτσα και μαζί της δημιούργησε (το 1969) την "Τεχνικές Εκδόσεις ΕΠΕ". Τον Οκτώβριο του 1970 εκπλήρωσε την επιθυμία του να φτιάξει ένα περιοδικό όπως το ονειρευόταν εκδίδοντας το περιοδικό "4 Τροχοί". Η εταιρία μεγάλωσε και, στα χρόνια που ακολούθησαν, έβγαλε μία πλειάδα νέων τίτλων όπως τα: Ήχος & Hi-Fi, "Πτήση & Διάστημα", "Ταξιδεύοντας", "2Τροχοί", Σκάφος & Θάλασσα", "Ηλεκτρονικός Υπολογιστής", "Video Inn", "Επιστήμη & Τεχνολογία", "RAM", "Γεύση Εποχής", "Γεύση Κουζίνα", "Κηποτεχνία", "Cyber Week", "Οδηγώντας", "Στερεοφωνία & Μουσική", "Μοντέλο", "Αναλόγιο". "FORMULA 1", "RALLY XS" κ.α. Παράλληλα ο Κώστας Καββαθάς ήταν πρωτοπόρος στις νέες τεχνολογίες δημιουργώντας, το 1994, τον δεύτερο ιδιωτικό κόμβο Internet στην Ελλάδα με το τίτλο Techlink που σήμερα είναι μία από τις πλέον επιτυχημένες εταιρίες (ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ Α.Ε.) στην Ελλάδα. Δικό του δημιούργημα είναι και το πρώτο Κέντρο Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, η "Safetrack A.E" που λειτουργεί στο αυτοκινητοδρόμιο των Μεγάρων και σύντομα στον ιδιόκτητό της χώρο των 125 στρεμμάτων στο 62ο χιλιόμετρο της ΕΟ Αθηνών-Λαμίας. Στις καθαρά δημοσιογραφικές "πρωτιές" περιλαμβάνεται και η ζωντανή περιγραφή (το καλοκαίρι του 1969 με τον Ιάσονα Μοσχοβίτη από την τηλεόραση της ΕΙΡΤ) της αποστολής του "Απόλλων 11" και τη προσελήνωση των αστροναυτών στην επιφάνεια του δορυφόρου της Γης. Οι "Τεχνικές Εκδόσεις ΕΠΕ" δημιούργησαν το δεύτερό τους μηνιαίο έντυπο το 1973, με το ξεκίνημα της κυκλοφορίας του "Ήχου". Ως τα τέλη εκείνης της δεκαετίας οι "4 Τροχοί" είχαν ξεχωρίσει αισθητά, κερδίζοντας την αγάπη και την αναγνώριση του αναγνωστικού κοινού. Το περιοδικό για την δεύτερη μεγάλη αγάπη του, τα αεροπλάνα κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1982 με τίτλο -τι άλλο;- "Πτήση". Ύστερα από δύο χρόνια έγινε ενεργό μέλος της Επιτροπής "Car Of The Year", στις ψηφοφορίες της οποίας συμμετείχε συνεχώς μέχρι το 2004. Στις αρχές της δεκαετίας του '90 εξελέγη δημοτικός σύμβουλος στο Δήμο Αθηναίων, με τον αείμνηστο Αντώνη Τρίτση. Πολυάριθμες ήταν τότε οι προτάσεις που έφερε στην επικαιρότητα, προσπαθώντας να συμβάλει στην ανάπτυξη των μαζικών μεταφορών και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη. Αργότερα και για μεγάλο σχετικά διάστημα παρουσίαζε εκπομπή για το αυτοκίνητο στο τηλεοπτικό κανάλι "MEGA", για την οποία χρησιμοποιήθηκε το όνομα της πρώτης του εκδοτικής προσπάθειας ("Τροχοί & Δρόμοι"). Αντίστοιχα, ο ραδιοσταθμός "Εν Λευκώ 87.7 FM" των Τεχνικών Εκδόσεων ΑΕ, άρχισε να εκπέμπει για πρώτη φορά το 1998. Σήμερα ο Κώστας Καββαθάς εξακολουθεί να παραμένει στη πρώτη γραμμή γράφοντας κάθε Κυριακή στην εφημερίδα "Πρώτο Θέμα" και, σε πείσμα των καιρών, ετοιμάζει νέες εκδοτικές και άλλες προσπάθειες αφού πιστεύει ότι, η καριέρα του δημοσιογράφου τελειώνει με το φυσικό θάνατο του φορέα. Στο δικτυακό τόπο www.kavathas.gr οι επισκέπτες μπορούν, αν έχουν υπομονή, να διαβάσουν όλα σχεδόν τα άρθρα που έχει γράψει σε διάστημα που, σύντομα, θα κλείσει τα 50 χρόνια στην ενεργό δράση
Ο χαρακτηρισμός της εποχής μας όπως λ.χ. εποχή της γνώσης και της πληροφορίας είναι βέβαια δικαιολογημένος. Και τούτο γιατί ο "βομβαρδισμός" από γνώσεις και πληροφορίες είναι ανελέητος. Ο ρυθμός με τον οποίο η νέα γνώση παράγεται σε πολλές επιστήμες είναι πρωτόγνωρος. Ένα νέο γνωστικό τοπίο μορφοποιείται, ένα τοπίο στο οποίο το σχολείο πρέπει να προσαρμόζεται συνεχώς.
Σ' αυτή τη νέα κατάσταση οι μαθητές μας γίνονται πολλές φορές δέκτες ετερόκλητων και ποικίλων γνωστικών πληροφοριών που "εισβάλλουν" στο σχολείο χωρίς το παιδαγωγικό εισιτήριο, δημιουργώντας "θόρυβο" και αποδυνάμωση του σχολικού παιδαγωγικού περιβάλλοντος. Οι ποικίλες παραπλανητικές σειρήνες ηχούν, επίσης, ακατάπαυστα έξω από το σχολείο, "παραμορφώνοντας" τα μηνύματά του.
Από την άλλη πλευρά η εξωσχολική αυτή πληροφορία και γνώση, που είναι από τη φύση της αποσπασματική κυρίως, προσθέτει περισσότερη σύγχυση στην προσπάθεια του μαθητή να δομήσει το δικό του υγιές κοσμοείδωλο, να αναπτύξει την προσωπικότητά του, να προσεγγίσει τους στόχους του. Γι' αυτό οι γνώσεις κατακερματισμένες δε συνιστούν γνώση. Η γνώση είναι μία πολύπλευρη κατάκτηση η οποία απαιτεί συγκεκριμένη παιδαγωγική διαδικασία για να δομηθεί σωστά. Και η διαδικασία αυτή βασίζεται εν πολλοίς στη σφαιρική και διαθεματική προσέγγιση του κάθε γνωστικού αντικειμένου.
Μέσα σ' αυτά τα πλαίσια το Π.Ι. έχει εισαγάγει σε πιλοτικό επίπεδο, την "ευέλικτη ζώνη διαθεματικών και δημιουργικών δραστηριοτήτων". Το ανά χείρας πολυθεματικό βιβλίο-φάκελος με τίτλο" Βλέπω το σημερινό κόσμο" συμβάλλει στη λειτουργία της ευέλικτης ζώνης, η οποία εντάσσεται αρμονικά στο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών που επεξεργάζεται το Π.Ι. Το βιβλίο αυτό, το οποίο περιέχει ποικιλία θεμάτων επίκαιρων ή διαχρονικού ενδιαφέροντος, έχει συγγραφεί από καταξιωμένες στο χώρο τους προσωπικότητες, που έχουν αναπτύξει το θέμα, το οποίο το Π. Ι. τους ζήτησε, για μαθητές καταθέτοντας απλά και έγκυρα την άποψή τους.
Όπως είναι κατανοητό τα θέματα αυτά δεν προσεγγίζονται όλα εύκολα μέσα από την τυπική διδασκαλία. Γι' αυτό έχουν εισαχθεί στην ευέλικτη ζώνη για την οποία έχουν εκπονηθεί από το Π. Ι. ειδικές οδηγίες. Τα κείμενα του εν λόγω πονήματος συνοδεύονται από βιβλίο με ποικίλες δημιουργικές - διαθεματικές δραστηριότητες, που υποστηρίζουν αποτελεσματικά την έννοια της δημιουργικότητας και της διαθεματικότητας. Οι προτεινόμενες δραστηριότητες υπηρετούν τη βασική συλλογιστική, σύμφωνα με την οποία ο εκπαιδευτικός και ο μαθητής γίνονται "συνερευνητές" για τη γνώση, αναπτύσσοντας πρωτοβουλίες και συνεργασίες. Το πολυθεματικό βιβλίο-φάκελος (με τις δραστηριότητες που το συνοδεύουν) έχει συγγραφεί για μαθητές της ΣΤ' Δημοτικού. Θα μπορούσε όμως να αξιοποιηθεί και από μαθητές μικρότερων τάξεων (Ε', Δ' Δημοτικού). Μπορεί, επίσης, να συμβάλει στην καλύτερη σύνδεση του σχολείου με τον κοινωνικό του περίγυρο και να ενθαρρύνει ιδιαίτερα τη συμμετοχή των γονέων στις δράσεις του σχολείου.
(από τον πρόλογο του Σταμάτη Ν. Αλαχιώτη, πρόεδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου)
(2021) Ασημόσπιτο Silverhouse, Αρμός