
*Αποστολή σε 2-4 εργάσιμες μέρες
Τιμή Λεμόνι: 20,90 €
Γλώσσα και σύγχρονη (πρωτο)σχολική εκπαίδευση
Επίκαιρες προκλήσεις και προοπτικές
Συγγραφή: · Ελένη Α. Γρίβα
Ελένη Α. Γρίβα

Η Ελένη Α. Γρίβα είναι απόφοιτος των τμημάτων Αγγλικής και Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ. Είναι τελειόφοιτος του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Παιδαγωγικής Σχολής της Φλώρινας Α.Π.Θ. και του Μεταπτυχιακού προγράμματος Διδακτικής της Αγγλικής Γλώσσας του Ε.Α.Π. και είναι υποψήφια Διδάκτωρ του Α.Π.Θ . Έχει διδάξει την αγγλική γλώσσα στην Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα τελευταία χρόνια διδάσκει την αγγλική γλώσσα στην Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας. Έχει συμμετοχές σε διάφορα επιστημονικά συνέδρια και έχει δημοσιεύσει άρθρα που σχετίζονται με τον τομέα των Επιστημών της Αγωγής και της Διδακτικής της αγγλικής γλώσσας.
Χαρίλαος Κ. Ζάραγκας
Ο Χαρίλαος Κ. Ζάραγκας γεννήθηκε στα Ιωάννινα. Σπούδασε στο Τ.Ε.Φ.Α.Α. του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και στη Σχολή Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, όπου απέκτησε το διδακτορικό του δίπλωμα. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα και το συγγραφικό του έργο επικεντρώνονται σε θέματα Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας των μικρών ηλικιών στις γνωστικές περιοχές της Φυσικής Αγωγής και της Ψυχοκινητικής.
Φώτης Α. Καβουκόπουλος
Ο Φώτης Καβουκόπουλος είναι πτυχιούχος νεοελληνικής φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και διδάκτορας Γλωσσολογίας του 5ου Πανεπιστήμιου Παρισιού (Σορβόννη). Υπηρετεί ως φιλόλογος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Από το 1989 μέχρι το 2002 δίδαξε στα Πανεπιστήμια Κρήτης και Θεσσαλίας, ως ειδικός επιστήμονας ή ως λέκτορας, γενική γλωσσολογία, συντακτική θεωρία, γραμματική της νέας ελληνικής, γλωσσική διδακτική κ.ά. Από το 2001 έως το 2011 εργάστηκε με απόσπαση στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, όπου συμμετείχε στην εκπόνηση των προγραμμάτων σπουδών για τη γλωσσική διδασκαλία και επέβλεψε ως υπεύθυνος για το Π.Ι. την εκπόνηση της νέας Γραμματικής Νεοελληνικής Γλώσσας Γυμνασίου. Από το 2011 συνεργάζεται στη σύνταξη των νέων πιλοτικών προγραμμάτων σπουδών νεοελληνικής γλώσσας. Οι δημοσιεύσεις του εστιάζονται στους τομείς της γλωσσικής -ιδιαίτερα της συντακτικής- θεωρίας, της αρχαιοελληνικής και νεοελληνικής γραμματικής και της διδακτικής της νέας ελληνικής ως μητρικής και ως ξένης γλώσσας. Συμμετείχε ή συμμετέχει σε ερευνητικά προγράμματα με αντικείμενο τη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως ξένης γλώσσας και ως μητρικής γλώσσας για μαθητές Γυμνασίου και Δημοτικού.
Κωνσταντίνος Δ. Μαλαφάντης

Ο Κωνσταντίνος Δ. Μαλαφάντης γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1965. Είναι από το 1998 Λέκτορας Παιδαγωγικής της Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Πρόεδρος της "Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος". Τα θεωρητικά και ερευνητικά του ενδιαφέροντα είναι στο χώρο της παιδαγωγικής διάστασης της λογοτεχνίας και του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Έχει εκδώσει εννέα βιβλία, ενώ μελέτες του έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και διεθνή παιδαγωγικά και φιλολογικά περιοδικά. Ενδεικτικοί τίτλοι: Οι "Αθηναϊκαί Επιστολαί" του Γρηγορίου Ξενόπουλου στη Διάπλασιν των Παίδων (1896-1947), εκδ. Αστήρ, Αθήνα 1995, "Θέματα Παιδικής Λογοτεχνίας", εκδ. Πορεία, Αθήνα 2001, "Η Παιδαγωγική του Νεοελληνικού Διαφωτισμού", εκδ. Πορεία, Αθήνα 2001, "Παιδαγωγική της Λογοτεχνίας", εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 2001.
Αντωνία Μήτση
Η Αντωνία Μήτση υπηρετεί ως εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Είναι πτυχιούχος του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει επίσης πραγματοποιήσει μεταπτυχιακές σπουδές στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου του ΠΜΣ "Διδακτική της Γλώσσας". Ασχολείται με τη διδασκαλία της Ελληνικής ως μητρικής και ως ξένης γλώσσας, ενώ το ιδιαίτερο πεδίο του επιστημονικού της ενδιαφέροντος είναι η μετάβαση του παιδιού από τον προφορικό στον γραπτό λόγο.
Ναπολέων Σ. Μήτσης
Ο Ναπολέων Σπ. Μήτσης σπούδασε Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και υπηρέτησε για πολλά χρόνια ως φιλόλογος στη δημόσια Μέση Εκπαίδευση. Στη συνέχεια πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές, ως υπότροφος του ΙΚΥ, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και λίγο αργότερα ανακηρύχθηκε διδάκτωρ της γλωσσολογίας από το ίδιο Πανεπιστήμιο. Το 1991 εξελέγη Πάρεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, και με την ιδιότητά του αυτή έλαβε μέρος, ως συγγραφέας ή συντονιστής συγγραφικών ομάδων, στη σύνταξη πολλών διδακτικών εγχειριδίων. Δίδαξε, ως συμβασιούχος καθηγητής (1991-94), θεωρητική και εφαρμοσμένη γλωσσολογία στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Δίδαξε επίσης στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, ως Επιστημονικός Συνεργάτης, εφαρμοσμένη γλωσσολογία και συγκεκριμένα διδακτική της Ελληνικής ως μητρικής και ως ξένης γλώσσας (1993-96). Το 1995 εξελέγη ομόφωνα αναπληρωτής καθηγητής της Γλωσσολογίας στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και τον Δεκέμβριο του 1999 έγινε καθηγητής στο ίδιο τμήμα όπου και υπηρετεί μέχρι σήμερα. Έχει δημοσιεύσει πλήθος εργασιών σχετικών με τη διδασκαλία της Νεοελληνικής, τόσο ως μητρικής όσο και ως ξένης γλώσσας. Υπήρξε μέλος της ομάδας σχεδιασμού του προγράμματος "Λογομάθεια", που εκπονήθηκε στα πλαίσια του Ινστιτούτου Επεξεργασίας Λόγου. Διετέλεσε συνεργάτης της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης (1979-81), γραμματέας της "Επιτροπής για την Ελληνική Γλώσσα" που συγκροτήθηκε και λειτούργησε στο Υπουργείο Παιδείας κατά την περίοδο 1987-88, μέλος της ερευνητικής ομάδας του Ωνασείου Ιδρύματος για αποτελεσματικότερη διδασκαλία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών και Διευθυντής του ΠΕΚ (Περιφερειακού Επιμορφωτικού Κέντρου) Λάρισας από το 1998 μέχρι σήμερα. Από το 1993 συνεργάζεται ως επιστημονικός σύμβουλος με το Landes-Institut του Soest (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας της Γερμανίας) για τη σύνταξη σειράς εγχειριδίων που προορίζονται για τη διδασκαλία της Νεοελληνικής ως δεύτερης γλώσσας στη Γερμανία. Έχει διδάξει σε πολλά προγράμματα (εξομοίωσης δασκάλων, επανεκπαίδευσης αδιορίστων δασκάλων εξωτερικού κ.λπ.) το γλωσσικό μάθημα, ενώ κατά καιρούς έχει λάβει μέρος σε διάφορα σεμινάρια και συνέδρια ως εισηγητής για θέματα της ειδικότητάς του, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Αθανάσιος Ν. Μιχάλης
Ο Αθανάσιος Μιχάλης γεννήθηκε το 1972. Σπούδασε Γλωσσολογία στο Φιλολογικό Τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και ειδικεύτηκε στη διδακτική της μητρικής γλώσσας στο Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας της ίδιας σχολής. Η διδακτορική του διατριβή αναφέρεται στην οργάνωση της διδασκαλίας της γραμματικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Με υποτροφία του ΙΚΤ εκπόνησε μεταδιδακτορική έρευνα με θέμα το γλωσσικό λάθος και την αντιμετώπιση του από τους εκπαιδευτικούς. Είναι μέλος της συγγραφικής ομάδας της ερευνητικής μονογραφίας Γλωσσική επάρκεια των μαθητών τον Λυκείου και συγγραφέας του βιβλίου "Η διδασκαλία της Νεοελληνικής γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση" (μαζί με τον Καθηγητή Γ. Σπανό). Έχει δημοσιεύσει μεγάλο αριθμό μελετών σχετικών με τη διδασκαλία της γραμματικής, του γραπτού λόγου, της πρόσληψης κειμένων, το γλωσσικό λάθος, τον κριτικό γραμματισμό σε επιστημονικά περιοδικά, συλλογικούς τόμους και πρακτικά συνεδρίων.
Ελένη Μορφίδη
Η Ελένη Μορφίδη αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Manchester της Μ. Βρετανίας, όπου έλαβε Μaster στην Ειδική Αγωγή, και την Εκπαιδευτική Έρευνα. Έλαβε επίσης Διδακτορικό Δίπλωμα από το ίδιο Πανεπιστήμιο. Εργάστηκε ως μεταδιδακτορική υπότροφος στο Πανεπιστήμιο του Amsterdam της Ολλανδίας και ως ερευνητικός συνεργάτης σε Πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού. Από το 2007 υπηρετεί ως μέλος ΔΕΠ στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργασίες της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή και ελληνικά περιοδικά και βιβλία.
Κώστας Ντίνας
Ο Κώστας Δημ. Ντίνας σπούδασε Γλωσσολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του οποίου αναγορεύτηκε διδάκτορας το 1987. Παράλληλα με τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο παρακολούθησε μαθήματα στη Σχολή Βαλκανικών Γλωσσών του Ινστιτούτου Μελετών Χερσονήσου του Αίμου (ΙΜΧΑ) στα ρουμανικά, βουλγαρικά και τουρκικά. Είναι επίσης διπλωματούχος Βυζαντινής Μουσικής. Υπηρέτησε ως Καθηγητής σε διάφορα σχολεία της περιοχής Κοζάνης καθώς και στο Περιφερειακό Επιμορφωτικό Κέντρο Κοζάνης και διετέλεσε σχολικός σύμβουλος φιλολόγων στη Φλώρινα. Σήμερα είναι καθηγητής Γλωσσολογίας - Ελληνικής Γλώσσας και Διδακτικής της στην Παιδαγωγική Σχολή του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και πρόεδρος του Τμήματος Νηπιαγωγών Φλώρινας. Δίδαξε ή/και διδάσκει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο μαθήματα γλώσσας και γλωσσολογίας σε Πανεπιστήμια της Ελλάδας και της Κύπρου. Το ερευνητικό και συγγραφικό του έργο αφορά τη διδακτική της νεοελληνικής γλώσσας με έμφαση στις νέες τεχνολογίες και θέματα σχετικά με τη νεοελληνική (διαλεκτολογία-ονοματολογία) και τις βαλκανικές γλώσσες.
Βασίλειος Δ. Οικονομίδης
Ο Βασίλειος Δ. Οικονομίδης υπηρετεί ως Επίκουρος Καθηγητής Προσχολικής Παιδαγωγικής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Στα επιστημονικά του ενδιαφέροντα εμπίπτουν η λεξιλογική ανάπτυξη των νηπίων, η εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, και θέματα διδακτικής μεθοδολογίας του νηπιαγωγείου. Σχετικά άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε παιδαγωγικά περιοδικά και σε πρακτικά συνεδρίων.
Σμαράγδα Παπαδοπούλου
Η Σμαράγδα Παπαδοπούλου (- Μανταδάκη: λογοτεχνικό ψευδώνυμο), γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1969. Σπούδασε στην Ελλάδα και στην Αμερική και σήμερα διδάσκει ως επίκουρη καθηγήτρια με έδρα διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Το 1997 επιμελήθηκε ως αρχισυντάκτρια το παιδικό περιοδικό "Το Παγώνι", με ανάθεση έργου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, Θεσσαλονίκη 1997. Έχει εργαστεί για πολλά χρόνια ως εκπαιδευτικός στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει πάρει μέρος ως εισηγήτρια σε συνέδρια για τη γλώσσα και τη λογοτεχνία και έχει επιμεληθεί σενάρια για εκπαιδευτικά ντοκυμαντέρ δήμων της Θεσσαλονίκης. Άλλα βιβλία της στο λογοτεχνικό και επιστημονικό χώρο είναι: "Τα όνειρα του Προφήτη", Δόμος, 1995 -" Το παραμύθι της Ασπροπαπουτσίτσας", Καστανιώτης, 1996 - "Η μυστική βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας", Αρχέτυπο, 1999 - "Η ολική γλώσσα στη διδακτική της γλωσσικής έκφρασης για την Α/βάθμια εκπαίδευση", Τυπωθήτω, 2000 δημοσιευμένο με το πραγματικό όνομα της συγγραφέως Σμαράγδα Παπαδοπούλου - "Το κάλεσμα", Αρμός, 2001 - "Η ιστορία των οκτώ αστεριών", Τυπωθήτω, 2002 δημοσιευμένο με το πραγματικό όνομα της συγγραφέως Σμαράγδα Παπαδοπούλου.
Μαρία Παραδιά
Η Μαρία Παραδιά είναι φιλόλογος και υπηρετεί ως Πάρεδρος ε.θ. στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Π.Ι.) με γνωστικό αντικείμενο "Η διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας με τη χρήση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.)". Έχει προϋπηρεσία στη δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, διοικητική προϋπηρεσία σε εκπαιδευτικούς τομείς στην Κ.Υ. του Υπουργείου Παιδείας, καθώς και συμμετοχές σε Επιστημονικές Επιτροπές και Ομάδες Εργασίας τόσο του Υπουργείου Παιδείας όσο και του Π.Ι. Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, τομείς στους οποίους εντάσσεται τόσο η διδακτορική της διατριβή, όσο και το μεγαλύτερο μέρος των δημοσιευμένων μέχρι σήμερα εργασιών της σε επιστημονικά περιοδικά και σε πρακτικά συνεδρίων. Έχει εκπονήσει έρευνες στον τομέα της γλωσσικής διδασκαλίας και ειδικότερα της αξιοποίησης των Τ.Π.Ε. στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Επίσης έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα και σε συνέδρια σχετικά με τη διδασκαλία της ελληνικής ως πρώτης/μητρικής και ως δεύτερης/ξένης γλώσσας, καθώς και σχετικά με τις δικτυακές και υπολογιστικές τεχνολογίες στην εκπαίδευση. Είναι, τέλος, μέλος Επιστημονικών Ενώσεων και κριτής σε επιστημονικό περιοδικό.
Αναστασία Γ. Στάμου
Η Αναστασία Γ. Στάμου είναι Λέκτορας Κοινωνιογλωσσολογίας και Ανάλυσης Λόγου στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Στα κύρια ερευνητικά της ενδιαφέροντα συγκαταλέγεται η μελέτη τής κειμενικά διαμεσολαβημένης κοινωνικής πραγματικότητας και ο ρόλος της γλώσσας σε αυτή τη διαδικασία. Η πιο πρόσφατη ερευνητική της δραστηριότητα εστιάζει στην αναπαράσταση της κοινωνιογλωσσικής πραγματικότητας στα κείμενα μαζικής κουλτούρας ως βασικού στοιχείου των εξωσχολικών πρακτικών γραμματισμού των παιδιών. Έχει συγγράψει μόνη της ή σε συνεργασία με άλλους/ες ερευνητές/τριες 50 εργασίες σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά, σε συλλογικούς τόμους, καθώς και σε πρακτικά ελληνικών και διεθνών συνεδρίων.
Μαρίνα Τζακώστα
Η Μαρίνα Τζακώστα φοίτησε στη Φιλοσοφική Σχολή και το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Κρήτης από όπου αποφοίτησε με πτυχίο και ειδίκευση στη Γλωσσολογία. Συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές πρώτου κύκλου στο ίδιο τμήμα. Η διπλωματική της εργασία είχε ως θέμα της την κατάκτηση της συλλαβικής δομής στην ελληνική ως μητρική γλώσσα. Τις διδακτορικές της σπουδές συνέχισε ως υπότροφη στο τμήμα Γλωσσολογίας και το Ινστιτούτο Γενετικής Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου του Λέιντεν στην Ολλανδία. Η διδακτορική της διατριβή επικεντρώθηκε στην κατάκτηση του τονικού συστήματος της ελληνικής και πάλι ως μητρικής γλώσσας. Μέρος των διδακτορικών της σπουδών διάνυσε ως επισκέπτρια ερευνήτρια στο Τμήμα Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου του Amherst στη Μασαχουσέτη. Έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα του Πανεπιστημίου της Βιέννης (1995) και του Πανεπιστημίου της Κρήτης (1997). Παράλληλα, έχει εργαστεί στο Ερευνητικό Πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Αθηνών «Εκπαίδευση Μουσουλμανόπαιδων» με κύρια αρμοδιότητα τη σύνταξη εγχειριδίου σχετικού με την εκμάθηση της ελληνικής φωνολογίας από αλλόγλωσσους ομιλητές της καθώς και τους τρόπους διδασκαλίας της ελληνικής (Ρεβυθιάδου, Α. & Μ. Τζακώστα. 2007. Η Φωνολογία στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας. Αθήνα: Πατάκης). Έχει επίσης διατελέσει υπότροφη μεταδιδάκτορας του Ι.Κ.Υ. (Απρίλιος 2006-Οκτώβριος 2007) με ένα πρόγραμμα που έχει ως θέμα του την εκμάθηση των σύνθετων της ελληνικής από Τούρκους και Έλληνες αλλόγλωσσους ομιλητές της. Τέλος, έχει εκπονήσει ερευνητικά προγράμματα με υποτροφίες του Ειδικού Λογαριασμού του Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή και ελληνικά συνέδρια, ενώ άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή περιοδικά και ερευνητικούς τόμους. Έχει διδάξει στα Πανεπιστήμια Πάτρας, Κρήτης και Αιγαίου. Τώρα υπηρετεί ως Λέκτορας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου της Κρήτης όπου διδάσκει μαθήματα σχετικά με τη γλωσσική ανάπτυξη, τη θεωρητική και την εφαρμοσμένη γλωσσολογία, τις γλωσσικές διαταραχές, τη γένεση και την εξέλιξη της γλώσσας, τη γλωσσική αλλαγή και τη γλωσσική επαφή. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην κατάκτηση της μητρικής γλώσσας, κυρίως στο επίπεδο της φωνολογίας και της μορφολογίας, της εκμάθησης και της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών, της διγλωσσίας, των γλωσσικών διαταραχών σε παιδιά και ενήλικες, της διαλεκτολογίας, της γλωσσικής αλλαγής και της γλωσσικής επαφής.
Αλέξης Τσιούλης
Ο Αλέξης Τσιούλης είναι εκπαιδευτικός της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Έχει συμμετάσχει σε έρευνες και πρότζεκτ μικρής κλίμακας και έχει παρακολουθήσει σημαντικό αριθμό ημερίδων και πανελληνίων/διεθνών συνεδρίων.
Νικολέττα Δ. Τσιτσανούδη

Η Νικολέττα Δ. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη γεννήθηκε το 1966 στη Λάρισα. Είναι διδάκτωρ κοινωνιογλωσσολογίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στο γνωστικό αντικείμενο "Νεοελληνική γλώσσα και δημοσιογραφικός λόγος". Διδάσκει το μάθημα "Κριτικός Γραμματισμός και Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας" στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής της Σχολής Επιστημών του Ανθρώπου. Ως δημοσιογράφος έχει εργασθεί σε σειρά αθηναϊκών εφημερίδων ("Χώρα", "Αδέσμευτος Τύπος", "Επενδυτής" κ.ά.) και έχει διευθύνει περιφερειακά, τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά ΜΜΕ. Συνεργάσθηκε με τον τηλεοπτικό σταθμό NEW CHANNEL και την Ένωση Περιφερειακών Καναλιών Ελλάδος, παρουσιάζοντας πολιτικές και κοινωνικές εκπομπές. Διετέλεσε υπεύθυνη Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων στην Αντιπροεδρία της Βουλής των Ελλήνων και ασχολήθηκε συστηματικά με το αντικείμενο της υποστήριξης του κοινοβουλευτικού έργου. Έχει συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε σειρά διεθνών Συνεδρίων και έχει αρθρογραφήσει στον ελληνικό και ξένο έντυπο Τύπο (εφημ. "Βήμα" κ.ά.). Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων. Είναι παντρεμένη με τον κ. Γιώργο Μαλλίδη και έχουν δύο παιδιά.
Σωφρόνης Α. Χατζησαββίδης
Ο Σωφρόνης Χατζησαββίδης είναι καθηγητής στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1950. Απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., έκανε μεταπτυχιακές σπουδές Γλωσσολογίας, Παιδαγωγικής και Φιλοσοφίας στα Πανεπιστήμια Θεσσαλονίκης και Βρυξελλών. Δίδαξε σε διάφορα πανεπιστημιακά τμήματα της Ελλάδας και της Κύπρου μαθήματα Γλωσσολογίας και Διδακτικής της ελληνικής γλώσσας. Έχει δημοσιεύσει δέκα βιβλία και περί τις εκατό εργασίες γλωσσολογικού και γλωσσοπαιδαγωγικού περιεχομένου σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά. Ασχολείται επιστημονικά με τη νεοελληνική γλώσσα, τη διδακτική της, την ποικιλία της και το δημοσιογραφικό λόγο.
Ελισάβετ Χλαπάνα
Η Ελισσάβετ Χλαπάνα υπηρετεί ως Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στην Προσχολική Παιδαγωγική και Διδακτορικού Διπλώματος στις Επιστήμες της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει διδάξει ως νηπιαγωγός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Από τον Νοέμβριο 2006 στελεχώνει το Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στη Διδακτική Μεθοδολογία της Προσχολικής Εκπαίδευσης και ειδικότερα σε διδακτικές τεχνικές για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του γραμματισμού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Έχει συμμετάσχει με εισηγήσεις σε πανελλήνια και διεθνή συνέδρια. Σχετικά άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε συλλογικούς τόμους, παιδαγωγικά περιοδικά και σε πρακτικά συνεδρίων.
Jinyan Huang
Ο Jinyan Huang (Ρh.D.) είναι αναπληρωτής καθηγητής του Νiagara University της πολιτείας της Νέας Υόρκης των Ηνωμένων Πολιτειών. Είναι εκδότης των επιστημονικών περιοδικών με Κριτές "Language and Communication Quarterly", "Leadership and Policy Quarterly", "International Journal of Education and Culture" και "International Journal of TESOL and Learning". Στα πρόσφατα βίβλία του πραγματεύεται επίκαρα θέματα γλωσσολογικού ενδιαφέροντος, ζητήματα που αφορούν την εκμάθηση της ξένης γλώσσας και τις αρχές που διέπουν τις μεγάλης κλίμακας αξιολογήσεις γραφής ΕSL, μέσω της θεωρίας της γενίκευσης, καθώς και εκπαιδευτικά ζητήματα σχετικά με αλλόγλωσσους μαθητές που εντάσσονται στο εκπαιδευτικό σύστημα της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη Βόρεια Αμερική.
Επιμέλεια: · Νικολέττα Δ. Τσιτσανούδη
Νικολέττα Δ. Τσιτσανούδη

Η Νικολέττα Δ. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη γεννήθηκε το 1966 στη Λάρισα. Είναι διδάκτωρ κοινωνιογλωσσολογίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στο γνωστικό αντικείμενο "Νεοελληνική γλώσσα και δημοσιογραφικός λόγος". Διδάσκει το μάθημα "Κριτικός Γραμματισμός και Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας" στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής της Σχολής Επιστημών του Ανθρώπου. Ως δημοσιογράφος έχει εργασθεί σε σειρά αθηναϊκών εφημερίδων ("Χώρα", "Αδέσμευτος Τύπος", "Επενδυτής" κ.ά.) και έχει διευθύνει περιφερειακά, τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά ΜΜΕ. Συνεργάσθηκε με τον τηλεοπτικό σταθμό NEW CHANNEL και την Ένωση Περιφερειακών Καναλιών Ελλάδος, παρουσιάζοντας πολιτικές και κοινωνικές εκπομπές. Διετέλεσε υπεύθυνη Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων στην Αντιπροεδρία της Βουλής των Ελλήνων και ασχολήθηκε συστηματικά με το αντικείμενο της υποστήριξης του κοινοβουλευτικού έργου. Έχει συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε σειρά διεθνών Συνεδρίων και έχει αρθρογραφήσει στον ελληνικό και ξένο έντυπο Τύπο (εφημ. "Βήμα" κ.ά.). Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων. Είναι παντρεμένη με τον κ. Γιώργο Μαλλίδη και έχουν δύο παιδιά.
Έκδοση: Ιούλιος 2013 από "Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός"
Σελ.:553 (22χ15), Μαλακό εξώφυλλο, ISBN: 960-01-1589-3
Η παρούσα συλλογική έκδοση επιχειρεί να συμβάλει στην καταγραφή επίκαιρων απόψεων και νεωτερικών θέσεων για τη γλώσσα και τη σύγχρονη (πρωτο)σχολική εκπαίδευση στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στην εποχή του πληθωρισμού των πληροφοριών και της θεοποίησης της επικοινωνίας, ο καθορισμός των προτεραιοτήτων της γλωσσικής διδασκαλίας αφορά και επηρεάζει άμεσα τους έμψυχους συντελεστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η εφαρμογή των πρακτικών για την ενίσχυση της εκμάθησης του λεξιλογίου στο νηπιαγωγείο και την οργάνωση της λεξικής γνώσης από την πλευρά των μαθητών αντιμετωπίζεται ως μια κορυφαία πρόκληση. Επιπλέον, στα ενδιαφέροντα του τόμου συμπεριλαμβάνονται μοντέρνα ζητήματα, όπως η σχέση του Διαδικτύου με τη γλωσσική ποικιλότητα και η παιδαγωγική του κριτικού γραμματισμού.
Όπως προκύπτει, η γλωσσική ανάπτυξη και καλλιέργεια, καθώς και η κατάθεση καινοτόμων διδακτικών προσεγγίσεων, παραμένουν αδιαμφισβήτητα προτάγματα της (πρωτο)σχολικής καθημερινότητας και απαιτούν διαρκή και συστηματική μελέτη.