*Ενδέχεται κάποια βιβλία που δεν είναι σε απόθεμα στο βιβλιοπωλείο να προκύψουν ως εξαντλημένα στον εκδότη τους, στην περίπτωση αυτή θα λάβετε ενημέρωση εντός 2 ημερών

Ο μοντερνισμός και οι μύθοι του

Δώδεκα μελέτες για τα μοντέρνα καλλιτεχνικά κινήματα


Συγγραφή: · Νίκη Λοϊζίδη
Έκδοση: Σεπτέμβριος 2013 από "Νεφέλη"
Σελ.:164 (24χ17), Μαλακό εξώφυλλο, ISBN: 960-504-008-5


Θέμα: "Μοντερνισμός (Τέχνη)" "Ζωγράφοι, Έλληνες - Ερμηνεία και κριτική" "Τέχνη - Ερμηνεία και κριτική"

Το βιβλίο "Ο μοντερνισμός και οι μύθοι του" απαρτίζεται από δώδεκα μικρές μελέτες (αρκετές από αυτές αδημοσίευτες) σχετικές με κινήματα, καλλιτέχνες (Manet, Picasso, Giorgio de Chirico, Max Ernst, Andre Masson) αλλά και προβλήματα θεωρίας και κριτικής της μοντέρνας τέχνης που, παρά τον τεράστιο όγκο της διεθνούς βιβλιογραφίας, μένουν πάντα ανοιχτά για τον σύγχρονο ερευνητή.

Εξάλλου, ένας τρόπος για να μην απορροφηθούμε "από τη δίνη των πεπραγμένων" της σημερινής εποχής είναι η διαυγέστερη και κατά το δυνατόν πιο αντικειμενική και δίκαιη κατανόηση της εποχής του μοντερνισμού. Σημαντικό μέρος των κειμένων είναι αφιερωμένο σε καλλιτέχνες του σουρεαλιστικού κινήματος, έργα των οποίων προσπάθησα να αποκωδικοποιήσω -όπως π.χ. την περίπτωση ενός έργου της ντανταϊστικής περιόδου του Max Ernst (Deux enfants sont menaces par un Rossignol)- χρησιμοποιώντας στοιχεία από την ψυχαναλυτική μέθοδο. Μολονότι θεωρώ τον Giorgio de Chirico συμβολιστή, τον ξαναβλέπω μέσα από την πάντα προβληματική σχέση του με τους σουρεαλιστές, αλλά κυρίως εξετάζω το έργο του -μετά την περίοδο της metafisica μέσα από τους μύθους με τους οποίους ταύτισε την καλλιτεχνική του πορεία και την προσωπική του ζωή: το μύθο της αργοναυτικής εκστρατείας και το μύθο ή, μάλλον, τη βιβλική παραβολή της επιστροφής του ασώτου. Στο βιβλίο περιλαμβάνονται και δύο μελέτες μου για τον Νίκο Εγγονόπουλο ως ποιητή (για το έπος του Bolivar) και ως καλλιτέχνη (για τη μοντέρνα γενεαλογία του ανδρείκελου (mannequin) και την απεικόνισή του στα ζωγραφικά έργα του). Παρά το γεγονός ότι στην Ελλάδα δεν δημιουργήθηκαν ποτέ οι κοινωνικές και πολιτισμικές προϋποθέσεις που θα επέτρεπαν στο πνεύμα της σουρεαλιστικής αναζήτησης να εκφραστεί ως κίνημα, το έργο του Νίκου Εγγονόπουλου και εκείνο του Ανδρέα Εμπειρίκου προσφέρονται υποδειγματικά για τη μελέτη και την ανάλυση της ελληνικής ιδιορρυθμίας σε σχέση με τις πρωτοπορίες και τα επαναστατικά κινήματα του ευρωπαϊκού μοντερνισμού. Η ιστορική και κοινωνιολογική προσέγγιση του κινήματος που επιχειρώ στη μελέτη για το "κακό" ως ιδεολογική συνιστώσα της σουρεαλιστικής καλλιτεχνικής πρωτοπορίας ελπίζω τελικά να αποκαλύπτει τα βαθύτερα αίτια της επιθετικότητας των οπαδών του κινήματος απέναντι σε μια κυρίαρχη τάξη (την αστική), η οποία διαμορφώθηκε με τρόπο ιδιαίτερα προβληματικό στην Ελλάδα.

Στη συλλογή των κειμένων περιλαμβάνεται και μια ομιλία που είχα δώσει το 1999 στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, με αφορμή την ισπανική έκθεση προπαρασκευαστικών σχεδίων του Picasso για τη σύνθεση της Guernica. Στόχος της ομιλίας εκείνης ήταν να αναδείξω τη θέση της Guernica στο πεδίο των ιδεολογικών αναμετρήσεων της Διεθνούς Έκθεσης Τέχνης και Τεχνικής του 1937, όπου, όπως είναι γνωστό, το περίπτερο της ναζιστικής Γερμανίας, κατασκευασμένο από τον έμπιστο αρχιτέκτονα του ηγέτη του Τρίτου Ράιχ Albert Speer, βρισκόταν σε συμβολική θέση πολιτικής αναμέτρησης με το περίπτερο της Σοβιετικής Ένωσης και τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό των γλυπτών της Vera Moukhina που κοσμούσαν την κατασκευή του Boris Jofan. Δεν ξέρω αν οι δικτατορίες του Μεσοπολέμου υπήρξαν πράγματι το θλιβερό απόγειο του μοντερνισμού -όπως έχει τονίσει χαρακτηριστικά ένας Άγγλος ιστορικός-, σίγουρα όμως υπήρξαν ένα από τα παθολογικά συμπτώματά του, τα οποία στις μέρες μας επανεμφανίζονται με άλλο "πρόσωπο", λιγότερο σαφές, αλλά το ίδιο, αν όχι περισσότερο, απειλητικό.

(2011) Θεωρία της πρωτοπορίας, Νεφέλη

(2010) Νίκος Εγγονόπουλος: Ο ζωγράφος και ο ποιητής, Μουσείο Μπενάκη

(2009) Η αγορά της τέχνης, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών

(2008) Εισαγωγή στην ποίηση του Εγγονόπουλου, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης

(2008) Προσεγγίσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας από την Αναγέννηση έως τις μέρες μας, Νεφέλη

(2007) Το πορτρέτο και η κρίση της αναπαράστασης, Μουσείο Μπενάκη

(2007) Μύθος, αλληγορία και κοινωνία, Νεφέλη

(2007) Τέχνη και πολιτισμός, Νεφέλη

(2007) Τόπος: Εγγονόπουλος, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

(2007) Ν. Εγγονόπουλος 1907-1985. Εκατό χρόνια από τη γέννησή του, Εθνικό Κέντρο Βιβλίου

(2006) do.co.mo.mo.: Ο αθλητισμός, το σώμα και η μοντέρνα αρχιτεκτονική, Futura

(2006) do.co.mo.mo.: Πού είναι το μοντέρνο;, Futura

(2006) Παράδοση και εκσυγχρονισμός στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, Ταξιδευτής

(2005) Αντουανέττα Αγγελίδη, Αιγόκερως

(2005) Τα χρόνια της αμφισβήτησης, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

(2004) Η ρωσική πρωτοπορία (1910-1930): Ένα ανολοκλήρωτο σχέδιο, Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών

(2002) Θεραπείας συνέχεια, Νεφέλη

(1999) Οι μεταμφιέσεις της τέχνης, Νεφέλη

(1997) Ημερολόγιο θεραπείας, Νεφέλη

(1992) Απόγειο και κρίση της πρωτοποριακής ιδεολογίας, Νεφέλη

(1991) D. Condos roman pictural, Παρατηρητής

(1988) Ο μύθος του Μινώταυρου στην πρωτοπορία του Μεσοπολέμου, Νεφέλη

(1987) Ο Τζιόρτζιο ντε Κίρικο και η σουρεαλιστική επανάσταση, Νεφέλη

(1984) Ο υπερρεαλισμός στη νεοελληνική τέχνη, Νεφέλη

Το βιβλιοπωλείο "Λεμόνι"

Ξεκίνησε την λειτουργία του τον Μάιο του 1998. Βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας στην περιοχή του θησείου, στον πεζόδρομο της οδού Ηρακλειδών. Επιλέγει πάντα τους καλύτερους τίτλους απο την ελληνική βιβλιογραφία και τις νέες εκδόσεις. Διαθέτει άρτια ενημέρωση στην ποίηση στη φιλοσοφία και στη λογοτεχνία και οργανώνει σε τακτά διαστήματα παρουσιάσεις βιβλίων από συγγραφείς, καθώς και εκθέσεις εικαστικών καλλιτεχνών. Το ηλεκτρονικό μας κατάστημα ενημερώνεται από εμάς τους ίδιους.

Όροι Χρήσης - Ασφάλεια Συναλλαγών - Πολιτική επιστροφών

Επικοινωνία

  • ΤΗΛ.:210 3451390

  • ΦΑΞ.:210 3451910

  • Email: books@lemoni.gr

  • Διεύθυνση:
    Ηρακλειδών 22, Θησείο 118 51, Αθήνα

Ωράριο βιβλιοπωλείου

ΔΕΥΤΕΡΑ ΕΩΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
09.30 π.μ - 21.30 μ.μ,

ΣΑΒΒΑΤΟ
09.30 π.μ - 18.00 μ.μ

Ακολουθήστε μας