*Αποστολή σε 2-4 εργάσιμες μέρες
Τιμή Λεμόνι: 15,67 €
Σύγχρονη εφηβική λογοτεχνία
Από την ποιητική της εφηβείας στην αναζήτηση της ερμηνείας της
Συγγραφή: · Αλέξανδρος Ν. Ακριτόπουλος
Αλέξανδρος Ν. Ακριτόπουλος
Γεννήθηκε το 1954 στη Σκοπιά Σερρών. Νεοελληνιστής φιλόλογος, πανεπιστημιακός. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ., όπου εκπόνησε (1992) διδακτορική διατριβή. Δίδαξε στο Πειραματικό Σχολείο του Α.Π.Θ. (1998-2000). Είναι Επίκουρος Καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Κατά το χειμερινό εξάμηνο (2008-2009) ήταν προσκεκλημένος καθηγητής στο Νεοελληνικό Ινστιτούτο της Σορβόννης του Πανεπιστημίου Παρισίων (Paris IV). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα κινούνται στον χώρο της Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας και κυρίως της Παιδικής Λογοτεχνίας. Τον έχουν απασχολήσει ιδιαίτερα ειδολογικά ζητήματα της Λογοτεχνίας, καθώς και ζητήματα Ποιητικής, Ρητορικής και Διδακτικής της Λογοτεχνίας και ειδικότερα της Παιδικής Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση. Έργα: "Η επίταξη τον σύναρθρου επιθέτου στο έργο του Γ. Θέμελη" (1992, διδ. διατρ.)· "Η ποίηση για παιδιά και νέους" (1993)· "Άρθρα και μελετήματα για την παιδική λογοτεχνία" (1999)· "Για την ποιητική και τη ρητορική του Ανδρέα Εμπειρίκου" (2000). Συνεργάστηκε στη "Μικρή Ανθολογία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας"· Από το 1204 έως σήμερα (1997) και στον τόμο "Βιογραφίες Νεοελλήνων Συγγραφέων" (1997). Συμμετείχε στην επιτροπή αξιολόγησης για το "Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Α' και Β' Δημοτικού" και μετέφρασε το βιβλίο "Τι είναι λογοτεχνικό είδος;" (2000) του Γάλλου θεωρητικού J. -M. Schaeffer. Άρθρα και μελετήματά του έχουν δημοσιευθεί σε συλλογικούς τόμους, πρακτικά συνεδρίων, εφημερίδες και περιοδικά.
Διαμάντη Αναγνωστοπούλου
Η Διαμάντη Αναγνωστοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958. Σπούδασε φιλολογία στην Αθήνα και νεότερη και σύγχρονη λογοτεχνία στη Γαλλία, όπου έκανε μεταπτυχιακές σπουδές και εκπόνησε διδακτορική διατριβή (1985). Είναι επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου και διδάσκει στο γνωστικό αντικείμενο "Νεότερη και Σύγχρονη Νεοελληνική Λογοτεχνία". Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα και οι δημοσιεύσεις της στρέφονται γύρω από τη μεσοπολεμική ποίηση και πεζογραφία, τη διάσταση της ετερότητας και της εικόνας της γυναίκας σε λογοτεχνικά κείμενα, τον ελληνικό και γαλλικό υπερρεαλισμό, τη διεργασία του πένθους στα δημοτικά τραγούδια, τα λογοτεχνικά κείμενα στα βιβλία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, τη λογοτεχνική πρόσληψη στην εκπαίδευση. Είναι συγγραφέας τεσσάρων βιβλίων και πολλών άρθρων δημοσιευμένων σε ελληνικά και γαλλικά επιστημονικά και λογοτεχνικά περιοδικά.
Βενετία Αποστολίδου
Η Βενετία Αποστολίδου γεννήθηκε το 1961 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Νεοελληνική Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και παρακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στα Πανεπιστήμια της Βιέννης και του Μπέρμιγχαμ. Είναι επίκουρη καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ.
Σοφία Γαβριηλίδου
Η Σοφία Γαβριηλίδου είναι λέκτορας με αντικείμενο τη Συγκριτική Παιδική Λογοτεχνία στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλλονίκης. Το ερευνητικό και συγγραφικό της έργο αφορά ζητήματα που σχολιάζουν την αντίληψη περί ομογενοποίησης και διεθνοποίησης της παιδικής λογοτεχνίας και εστιάζει στους κλασικούς χαρακτήρες των βιβλίων για παιδιά, στις προεκτάσεις και στις επεξεργασίες τους. Γράφει και μεταφράζει, από την ιταλική, βιβλία για παιδιά. Είναι εκπρόσωπος στην Ελλάδα του Κρατικού Ιδρύματος - Κέντρου Μελετών "Fondazione Nazionale Carlo Collodi" στην Pescia.
Αγγελική Α. Γιαννικοπούλου
Η Αγγελική Γιαννικοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964. Σπούδασε λογοτεχνία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και παιδαγωγικά στη Σχολή Νηπιαγωγών Αθηνών. Το 1989 πήρε Μάστερ εκπαίδευσης (M.Εd) από το Πανεπιστήμιο του Hull (Αγγλία), ενώ το 1992 απέκτησε το διδακτορικό της δίπλωμα από το ίδιο Πανεπιστήμιο με θέμα της διατριβής της, "Οι αισώπειοι μύθοι και η αγωγή των παιδιών με ειδική αναφορά στις ηλικίες τέσσερα έως έξι". Ασχολείται με θέματα εισαγωγής στο γραμματισμό (έχει δημιουργήσει κόμβο με σχετικό εκπαιδευτικό υλικό για νηπιαγωγούς στο http: www.rhodes.aegean.gr/tepaes/ekpaideutiko_iliko.html), πολυγραμματισμών, διαθεματικών προσεγγίσεων και κυρίως με το εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο και τη διδακτική της λογοτεχνίας στο νηπιαγωγείο. Αρθρογραφεί σε επιστημονικά περιοδικά και στην Αγγλία κυκλοφορεί το βιβλίο της "Fables and Children: Form and Function". Aσχολείται με θέματα εικονογράφησης παιδικών βιβλίων, με ζητήματα αφήγησης ιστοριών, πρόσληψης και κατανόησης παραμυθιών, καθώς και με θέματα (προ)ανάγνωσης. Είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια στο ΤΕΑΠΗ του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Μένη Δ. Κανατσούλη
Η Μένη Κανατσούλη σπούδασε Φιλολογία στο ΑΠΘ και πήρε το διδακτορικό της δίπλωμα στην ιστορική και κοινωνική ανθρωπολογία από την Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales του Παρισιού. Από το 1988, και σήμερα ως Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, διδάσκει Παιδική Λογοτεχνία στο ΠΤΔΕ του ΑΠΘ. έχει δημοσιεύσει άρθρα και ανακοινώσεις της σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και συλλογικά έργα, καθώς και αρκετά βιβλία.
Αλεξάνδρα Ζερβού
Η Αλεξάνδρα Ζερβού είναι καθηγήτρια Παιδικής Λογοτεχνίας και Κλασικής Φιλολογίας στο Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές Συγκριτικής Λογοτεχνίας, Θεωρίας Λογοτεχνίας και Κλασικής Φιλολογίας στα Πανεπιστήμια Nanterre (Paris Χ) και της Σορβόννης (Ρaris IV). Έχει συγγράψει πέντε βιβλία και έχει δημοσιεύσει μελέτες σε ελληνικά, γαλλικά, αγγλόφωνα και γερμανικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Έχει συμμετάσχει σε αρκετά διεθνή ερευνητικά προγράμματα.
Ελένη Καρασαββίδου
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1979. Σπούδασε παιδαγωγικά και κατόπιν ΜΜΕ στο ΑΠΘ. Επίσης, με υποτροφία του Πανεπιστημίου του Nottigham, "Πολιτισμική Κοινωνιολογία" και ολοκληρώνει τώρα το 2ο μεταπτυχιακό της στην Παιδαγωγική Σχολή του ΑΠΘ. Τιμήθηκε με υποτροφία επίδοσης από τα Ιδρύματα Κρατικών Υποτροφιών κι έχει συμμετοχή σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια. Έχει γράψει τέσσερα βιβλία και πολλά άρθρα και δοκίμια. Συμμετέχει έμπρακτα σε πολιτικούς φορείς διεθνώς και σε κοινωνικά κινήματα. Συνδημιουργός του διαδικτυακού τόπου http://www.agitprop.gr/.
Άντα Κατσίκη - Γκίβαλου
Η Άντα Κατσίκη-Γκίβαλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το 1969 ξεκίνησε μεταπτυχιακές σπουδές στο "Νεοελληνικό Ινστιτούτο της Σορβόνης" στο Παρίσι και το 1973 πήρε Doctorat 3me cycle, από το Πανεπιστήμιο Paris III της Σορβόνης, στη συγκριτική λογοτεχνία. Θέμα της διατριβής της ήταν: "L'influence des chants populaires sur la langue et sur la poesie de Palamas" ("Η επίδραση των δημοτικών τραγουδιών στη γλώσσα και στην ποίηση του Παλαμά"), Παρίσι 1972. Από το 1972 έως το 1986 εργάστηκε ως ερευνήτρια στο Κέντρο Έρευνας του Ιστορικού Λεξικού Ελληνικής Γλώσσας της Ακαδημίας Αθηνών. Παράλληλα για δύο χρόνια (1980-1982) δίδαξε στη φιλοσοφική σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ως ειδική επιστήμονας, ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας και ανάλυση νεοελληνικών κειμένων. Από το 1986 είναι καθηγήτρια νεοελληνικής φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, όπου διδάσκει νεοελληνική φιλολογία και παιδική λογοτεχνία. Στο επιστημονικό, συγγραφικό και ερευνητικό της έργο ασχολείται με θέματα νεοελληνικής ποίησης (ζητήματα ποιητικής τέχνης και κριτικής, 19ος και 20ός αιώνας). Στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και για νέους ασχολείται με θέματα ιστορίας, ζητήματα θεματολογίας, υφολογίας σύγχρονων κειμένων για παιδιά και νέους, με τις σχέσεις λογοτεχνίας-εκπαίδευσης, καθώς και με τη φιλαναγνωσία.
Μαρία Κελεπούρη
Μάνος Κοντολέων
Γεννήθηκε στην Aθήνα το 1946 από γονείς που κατάγονταν απ' τη Σμύρνη. Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Aθηνών, αλλά ασχολείται με τη λογοτεχνία από τα παιδικά του χρόνια δημοσιεύοντας κείμενα του στο περιοδικό "Διάπλαση των Παίδων". Tην πρώτη του εμφάνιση στα Γράμματα την κάνει το 1969 συμμετέχοντας σε ανθολογία νέων πεζογράφων και μετά από δέκα χρόνια κυκλοφορεί το πρώτο του βιβλίο. O Mάνος Kοντολέων ασχολείται με όλα τα είδη του πεζού λόγου: μυθιστόρημα, νουβέλα, διήγημα, παραμύθι και δοκίμιο. Eίναι ταχτικός συνεργάτης διαφόρων περιοδικών και εφημερίδων (Aυγή, Bήμα, Διαβάζω, Tραμ, Πόρφυρας, Λέξη κ.ά) όπου και δημοσιεύει κριτικές, άρθρα και λογοτεχνικά κείμενα. Είναι μέλος συντακτικής επιτροπής του περιοδικού "Διαδρομές στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους". Γράφει σενάρια τηλεοπτικών προγραμμάτων για παιδία με θέματα γύρω από το βιβλίο και κάνει πολύ συχνά ομιλίες για τα προβλήματα και τους στόχους της Λογοτεχνίας για παιδία και νέους. Bιβλία του έχουν κατά καιρούς βραβευθεί από την Eταιρία Eλλήνων Λογοτεχνών και από τον Kύκλο του Eλληνικού Παιδικού Bιβλίου. Kείμενα του (διηγήματα και άρθρα) περιλαμβάνονται σε διάφορες ανθολογίες πεζογραφίας και δοκιμίου. O Mάνος Kοντολέων ζει στην Aθήνα μαζί με τη γυναίκα του και τα δυο παιδιά τους.
Τριαντάφυλλος Η. Κωτόπουλος
Ο Τριαντάφυλλος Η. Κωτόττουλος είναι επίκουρος καθηγητής "Ελληνικής Λογοτεχνίας με έμφαση στην Παιδική Λογοτεχνία" στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Είναι πτυχιούχος και διδάκτορας φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Το συγγραφικό του έργο και τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν τη μελέτη και τη διδακτική της Λογοτεχνίας, της Θεωρίας της Λογοτεχνίας και της Δημιουργικής Γραφής. Έχει εκδώσει μία μονογραφία: "Η Θεσσαλονίκη στο έργο των Θεσσαλονικέων πεζογράφων" (Κώδικας 2006), δύο αυτοτελείς μελέτες: "Σκηνικό - Χαρακτήρες - Πλοκή" (Ίων 2011) και "Τα Ετεροθαλή. Μελέτες για την Παιδική, τη Νεανική και τη Λογοτεχνία για Ενήλικες" (Ίων 2011) σε συνεργασία με τον Γ. Παπαντωνάκη, και το "Προσαρμογές των Αναλυτικών Προγραμμάτων για το μάθημα της Γλώσσας στο Γυμνάσιο. Διαθεματικό πλαίσιο και σχέδια διδασκαλίας. Τεύχος Α΄. Υποστηρικτικό υλικό. Τεύχος Β΄" (ΥΠΕΠΘ-Π.Ι. 2008) σε συνεργασία με τους Σ. Χατζησαββίδη & Ε. Αναγνωστοπούλου. Το 1999 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις "Παρατηρητής" η ποιητική του συλλογή "Πορτολάνος". Άρθρα του έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογικούς τόμους, ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά διεθνών συνεδρίων. Έχει συμμετάσχει και συμμετέχει σε διάφορα ερευνητικά προγράμματα, όπως το "TSTORY Storytelling Applied to Training 2012-2014", και είναι επιστημονικός υπεύθυνος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Δημιουργική Γραφή" (ΠΔΜ). Είναι μέλος πολιτιστικών φορέων και διεθνών εταιρειών αλλά προκρίνει όλων, ανεπιφύλακτα, τη συμμετοχή του ως ιδρυτικό μέλος στην πολιτιστική ομάδα του Πανελληνίου Συλλόγου Παραπληγικών - παράρτημα Βόρειας Ελλάδας.
Βασιλική Λαλαγιάννη
Η Βασιλική Λαλαγιάννη σπούδασε Γαλλική λογοτεχνία στο ΑΠΘ και στο Universite de Metz, στη Γαλλία. Σήμερα είναι επίκουρος καθηγήτρια στο ΠΤΔΕ του Παν/μιου Θεσσαλίας. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στο χώρο της Ευρωπαϊκής Γαλλοφωνίας και της Συγκριτικής Γραμματολογίας. Έχει επιμεληθεί το βιβλίο "Femmes ecrivains en Mediterranee" (Paris, Publisud,1999) και έχει συμμετάσχει σε πολλά διεθνή Συνέδρια.
Ελπινίκη Νικολουδάκη - Σουρή
Αναστασία Οικονομίδου
Πέτρος Πανάου
Γιάννης Σ. Παπαδάτος
Ο Γιάννης Σ. Παπαδάτος κατάγεται από τα Ζερβάτα Κεφαλονιάς. Είναι λέκτορας στο τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΤΕΠΑΕΣ) του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθώς και κριτικός παιδικού βιβλίου. Σπούδασε παιδαγωγικά και πολιτικές επιστήμες. Η διδακτορική του διατριβή είχε ως θέμα "Τα περιβαλλοντικά προβλήματα στην ελληνική παιδική πεζογραφία (1975-1990): λογοτεχνική και κοινωνιοπαιδαγωγική προσέγγιση". Έχει υπηρετήσει ως δάσκαλος σε σχολεία της Κεφαλονιάς και της Αθήνας και ως σχολικός σύμβουλος στην Αθήνα. Έχει αρθρογραφήσει ή αρθρογραφεί μόνιμα στα έντυπα "Λέσχη των Εκπαιδευτικών" (1993-2004), "UNICEF και Κόσμος" (1999-2006), "Ithaca" (2000-2004), "Καθημερινή" (2003-2006), "Διαβάζω" (1992-σήμερα), "Ο Μικρός Ευκλείδης" (2004-σήμερα) και "Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας" (1986-2003) όπου συμμετείχε στη συντακτική ομάδα του περιοδικού και κατά τα έτη 1993-1997 είχε την επιμέλεια ύλης του περιοδικού. Εργασίες του έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογικούς τόμους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και σε διάφορα έντυπα (Εκπαιδευτική Κοινότητα, Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, Μανδραγόρας, Ελίτροχος, Νέο Επίπεδο, Περίπλους, Γράμματα και Τέχνες, Αυγή κ. ά.). Έχει συμμετάσχει στις ομάδες συγγραφής των Ανθολογίων του Δημοτικού των Γ΄-Δ΄ και Ε΄-ΣΤ΄ τάξεων. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στη θεωρία και την κριτική της λογοτεχνίας για παιδιά και εφήβους, στη "διδακτική" προσέγγιση της ποίησης και στο δοκίμιο. Από το 1996 διδάσκει μαθήματα σχετικά με την παιδική λογοτεχνία και το παιδικό βιβλίο στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης. Επίσης, έχει διδάξει κατά καιρούς σχετικά μαθήματα στα Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα και στην εξομοίωση των πτυχίων των δασκάλων στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Αιγαίου καθώς και μαθήματα δημιουργικής γραφής στο Μαράσλειο Διδασκαλείο και σε προγράμματα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου.
Γεώργιος Δ. Παπαντωνάκης
Ο Γεώργιος Δ. Παπαντωνάκης γεννήθηκε στην Κρήτη. Είναι πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και διδάκτορας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Για πολλά χρόνια υπηρέτησε στη μέση εκπαίδευση σε θέση διδακτικού και συμβουλευτικού προσωπικού. Από το 2000 διδάσκει παιδική λογοτεχνία στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, όπου σήμερα κατέχει τη βαθμίδα του επίκουρου καθηγητή. Είναι ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Νεοελληνικής Διαλεκτολογίας, μέλος του νυν Δ.Σ. του Διεθνούς Κέντρου Λογοτεχνών και Μεταφραστών "Κύματα των Τριών Θαλασσών" (Δ.Κ.Λ.Μ.) που εδρεύει στη Ρόδο, μέλος στη συντακτική επιτροπή του περιοδικού "Ροδιακά Γράμματα", καθώς και του δίγλωσσου περιοδικού που εκδίδει το Δ.Κ.Λ.Μ., μέλος της Πανελλήνιας Παιδαγωγικής Εταιρείας και τέλος μέλος του Children' s Literature Association των ΗΠΑ.
Δημήτρης Πολίτης
Ο Δημήτρης Πολίτης είναι λέκτορας στο τμήμα Επιστημών Εκπαίδευσης και Αγωγής Προσχολικής Ηλικίας (ΤΕΕΑΠΗ) του Πανεπιστημίου Πατρών, όπου διδάσκει "Λογοτεχνία για παιδιά" και "Νεοελληνική λογοτεχνία" (σε προπτυχιακό επίπεδο) και "Θεωρία λογοτεχνίας" (σε μεταπτυχιακό επίπεδο). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη λογοτεχνία για παιδιά και νέους, στη θεωρία και στη διδακτική της λογοτεχνίας. Έχει δημοσιεύσει άρθρα και μελέτες σε περιοδικά, σε συλλογικούς τόμους και σε πρακτικά συνεδρίων.
Αντιγόνη Τσαρμποπούλου
Τασούλα Δ. Τσιλιμένη
Η Τασούλα Δ. Τσιλιμένη σπούδασε παιδαγωγικά και πήρε το διδακτορικό της δίπλωμα στον τομέα της παιδικής λογοτεχνίας από το Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στο οποίο σήμερα κατέχει τη θέση της επίκουρης καθηγήτριας. Υπηρέτησε ως νηπιαγωγός σε δημόσια νηπιαγωγεία και κατά το διάστημα 1998-2002 άσκησε καθήκοντα σχολικής συμβούλου προσχολικής εκπαίδευσης. Το ενδιαφέρον της στρέφεται στη μελέτη, στην έρευνα και στη διδακτική προσέγγιση της παιδικής λογοτεχνίας. Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Έχει εκδώσει βιβλία για παιδιά και εκπαιδευτικούς.
Γιώργος Φρέρης
Ο Γιώργος Φρέρης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1946, όπου διαμένει μόνιμα από το 1985, μετά από πολυετή παραμονή στη Γαλλία. Σήμερα εργάζεται στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Πρωτοεμφανίστηκε στην ποίηση το 1961, γράφοντας σε διάφορα περιοδικά, αρχικά στη γαλλική γλώσσα κι αργότερα στην ελληνική. Εξέδωσε εκτός εμπορίου δύο ποιητικές συλλογές: "Λυσίπονοι ρυθμοί" (Γιάννενα 1984) και "Χροναξία" (Θεσσαλονίκη 1987), και ακολούθησαν οι συλλογές "Ουλές ονείρων" (Τα Τραμάκια, 1997), "Ιριδισμοί υπομονής" (Παρατηρητής, 2002), "Επιπεδόκυρτα" (Κορνηλία Σφακιανάκη, 2006), "Μεταστάσεις στην κοίτη του έρωτα" (Κορνηλία Σφακιανάκη, 2008).
Ελίτα Φώκιαλη
Ελένη Χοντολίδου
Η Ελένη Χοντολίδου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, όπου διδάσκει από το 1981. Σπούδασε Φιλολογία και Παιδαγωγική στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ. και στο Institute of Education του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Είναι διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. και Associate Fellow του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Τα μαθήματα, οι δημοσιεύσεις και τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα κινούνται στον χώρο της λογοτεχνικής και γλωσσικής εκπαίδευσης, του σχεδιασμού και της αξιολόγησης προγραμμάτων διδασκαλίας, των σπουδών γραμματισμού και των πολιτισμικών σπουδών, με έμφαση σε ζητήματα ταυτότητας, ετερότητας και υποκειμενικότητας.
Άλκηστη Χρονάκη
Επιμέλεια: · Μένη Δ. Κανατσούλη
Μένη Δ. Κανατσούλη
Η Μένη Κανατσούλη σπούδασε Φιλολογία στο ΑΠΘ και πήρε το διδακτορικό της δίπλωμα στην ιστορική και κοινωνική ανθρωπολογία από την Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales του Παρισιού. Από το 1988, και σήμερα ως Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, διδάσκει Παιδική Λογοτεχνία στο ΠΤΔΕ του ΑΠΘ. έχει δημοσιεύσει άρθρα και ανακοινώσεις της σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και συλλογικά έργα, καθώς και αρκετά βιβλία.
Δημήτρης Πολίτης
Ο Δημήτρης Πολίτης είναι λέκτορας στο τμήμα Επιστημών Εκπαίδευσης και Αγωγής Προσχολικής Ηλικίας (ΤΕΕΑΠΗ) του Πανεπιστημίου Πατρών, όπου διδάσκει "Λογοτεχνία για παιδιά" και "Νεοελληνική λογοτεχνία" (σε προπτυχιακό επίπεδο) και "Θεωρία λογοτεχνίας" (σε μεταπτυχιακό επίπεδο). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη λογοτεχνία για παιδιά και νέους, στη θεωρία και στη διδακτική της λογοτεχνίας. Έχει δημοσιεύσει άρθρα και μελέτες σε περιοδικά, σε συλλογικούς τόμους και σε πρακτικά συνεδρίων.
Έκδοση: Μάρτιος 2011 από "Εκδόσεις Πατάκη"
Σελ.:326 (24χ17), Μαλακό εξώφυλλο, ISBN: 960-16-3556-4
Θέμα: "Παιδική λογοτεχνία - Θεωρία"
Η ενασχόληση των Ελλήνων ερευνητών με την εφηβική λογοτεχνία χαρακτηρίζεται μέχρι τώρα σποραδική και μη συστηματική, αφού περιορίζεται, ως επί το πλείστον, στη μελέτη ενός ή δύο λογοτεχνικών έργων (στο πλαίσιο της εργογραφικής θεώρησης ενός συγγραφέα που γράφει για παιδιά), τα οποία συμβαίνει να διαθέτουν χαρακτηριστικά που προσιδιάζουν περισσότερο σε εφήβους. Το κενό προσπαθεί να καλύψει αυτή η συλλογή μελετών που παρουσιάστηκαν σε συνέδριο που οργάνωσε το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης τον Μάιο του 2009. Στις μελέτες αυτές αντιμετωπίζονται ζητήματα που έχουν σχέση με το εννοιολογικό περιεχόμενο του όρου "εφηβική λογοτεχνία", με τις αποσαφηνίσεις παρεμφερών όρων που θεωρούνται ταυτόσημοι ή συγχέονται με την εφηβική λογοτεχνία, καθώς και με οριοθετήσεις που προβάλλουν την ηλικιακή φάση των αναγνωστών προς τους οποίους απευθύνεται. Παράλληλα, στη γενικότερης κατεύθυνσης θεματική αυτή, προστίθενται και άλλες, περισσότερο επικεντρωμένες σε ιδιαίτερες πτυχές, ή αφηγηματικές τεχνικές που αναπτύσσονται και υιοθετούνται σε μεμονωμένα έργα ή από συγγραφείς που εγγράφονται στον χώρο της εφηβικής λογοτεχνίας (όπως ο Μάνος Κοντολέων, η Λίτσα Ψαραύτη, η Τούλα Τίγκα κ.ά.), σε γλωσσικές ιδιολέκτους που μορφοποιούνται στο εσωτερικό της και συγκροτούν την ιδιαιτερότητά της ως σώματος κειμένων.