*Αποστολή σε 2-4 εργάσιμες μέρες
Τιμή Λεμόνι: 22,89 €
Ιστορία της τέχνης
Η γέννηση μιας νέας επιστήμης από τον 19ο στον 20ό αιώνα
Συγγραφή: · Νίκος Δασκαλοθανάσης
Έκδοση: Νοέμβριος 2013 από "Άγρα"
Σελ.:512 Μαλακό εξώφυλλο, ISBN: 960-505-070-6
Θέμα: "Τέχνη - Ιστορία " "Τέχνη - Εγκυκλοπαίδειες και λεξικά "
Τι είναι η ιστορία της τέχνης; Ό,τι αφηγείται ο Πλίνιος, ό,τι περιλαμβάνει ο Bαζάρι στους Βίους του ή μήπως η Ιστορία της τέχνης των αρχαίων, το κύκνειο άσμα του Βίνκελμαν; Είναι βέβαιο ότι τα γραπτά όλων αυτών των συγγραφέων συνδέονται τόσο με την τέχνη όσο και με την ιστορία της. Ωστόσο το θέμα τού ανά χείρας βιβλίου είναι διαφορετικό. Αφορά το πώς η ιστορία της τέχνης συγκροτείται ως επιστήμη, το πώς δηλαδή προσδιορίζει το πεδίο μελέτης της, ταξινομεί το αχανές υλικό της, αναπτύσσει τον δικό της θεωρητικό λόγο. Θέση του συγγραφέα είναι ότι η διαδικασία αυτή πρέπει απαραιτήτως να συναρτηθεί με την ανάδυση του έθνους-κράτους: Η επιστήμη της ιστορίας της τέχνης υπήρξε από την αρχή, ιδίως στο γερμανόφωνο χώρο, φορέας διαμόρφωσης της ίδιας της εθνικής "ιδεολογίας" μέσα από το δίπολο μουσείο-πανεπιστήμιο. Στις σελίδες του βιβλίου περιγράφεται έτσι η δραστηριότητα των ιστορικών της Σχολής του Βερολίνου, το όραμα των νεαρών ρομαντικών (ανάμεσά τους και ο Γκαίτε) περί "βόρειου" Μεσαίωνα, η προβολή της ιταλικής Αναγέννησης από τον Γιάκομπ Μπούρκχαρτ, η εμπειρική μέθοδος του Τζοβάννι Μορέλλι, οι επιτυχίες και οι αποτυχίες των ειδημόνων, η αμφιλεγόμενη σταδιοδρομία του Μπέρναρντ Μπέρενσον. Ο συγγραφέας δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο δαιδαλώδες έργο του Αλόις Ριγκλ και των άλλων εκπροσώπων της Σχολής της Βιέννης, καθώς η περί "ύστερης αρχαιότητας" διαμάχη τους με τον "Αττίλα της ιστορίας της τέχνης" Γιόζεφ Στριγκόφσκι καθόρισε τη συζήτηση για την καταγωγή του ίδιου του νεότερου ευρωπαϊκού πολιτισμού. Ο κύκλος κλείνει με την παρουσίαση της "δομικής" θεωρίας του εθνικοσοσιαλιστή Χανς Ζέντλμαϋρ, όπου μέσω της παραδειγματικής ανάλυσης της ζωγραφικής του Πίτερ Μπρούχελ αναδεικνύονται οι σφοδρές πολιτικές και κοινωνικές εντάσεις του μεσοπολέμου. Το παρόν βιβλίο φωτίζει έτσι όλες τις σημαίνουσες όψεις της διαδικασίας γέννησης τούτης της νέας επιστήμης που συγκροτείται στη χαραυγή της νεωτερικότητας επί του πολυκύμαντου ορίζοντα της ευρωπαϊκής ιστορίας.
Το 512 σελίδων βιβλίο περιλαμβάνει 806 βιβλιογραφικές και ερμηνευτικές σημειώσεις, βιβλιογραφία 378 τίτλων, 91 (ασπρόμαυρες) εικόνες και ευρετήριο προσώπων.
(2024) Μοντέρνα τέχνη 1850-1940, Άγρα
(2024) Σκέψεις για την κατάσταση της κριτικής, Futura
(2022) Ιστορία της τέχνης 1945-1975 , Futura
(2021) Ιστορία της τέχνης 1945-1975, Futura
(2019) Ιστορία της τέχνης, Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2015) Restitutions, Futura
(2012) Μουσεία 06: Διαλέξεις και μελέτες για τις πολιτισμικές σπουδές και τις εικαστικές τέχνες, Ζήτη
(2010) Νίκος Εγγονόπουλος: Ο ζωγράφος και ο ποιητής, Μουσείο Μπενάκη
(2008) Προσεγγίσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας από την Αναγέννηση έως τις μέρες μας, Νεφέλη
(2008) Προσεγγίσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας από την Αναγέννηση έως τις μέρες μας, Νεφέλη
(2007) Το πορτρέτο και η κρίση της αναπαράστασης, Μουσείο Μπενάκη
(2007) Τέχνη και πολιτισμός, Νεφέλη
(2007) Μύθοι και ιδεολογήματα στη σύγχρονη Ελλάδα, Σχολή Μωραΐτη. Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας
(2006) Τα παπούτσια του Van Gogh, Άγρα
(2006) Από τη μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
(2005) Η μετάβαση της Αθήνας, Futura
(2005) Νοσοκομείο, Άγρα
(2005) Το τοπίο, Ποταμός
(2005) Τα χρόνια της αμφισβήτησης, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
(2004) Ο καλλιτέχνης ως ιστορικό υποκείμενο από τον 19ο στον 21ο αιώνα, Άγρα
(2004) Brancusi κατά Ηνωμένων Πολιτειών, Ύψιλον
(2003) Outlook, Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού Α.Ε.
(2002) Συνομιλία;, Άγρα
(2001) Γιώργος Χατζημιχάλης, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
(2000) Η ζωγραφική του Giorgio de Chirico, Opera